balkonglady
23-08-2009, 17:52
Hej go' vänner!
Jag har flera chiliplantor, varav en stor Dorset Naga!! Den är planterad i en 10-liters plasthink. Plantan har producerat några mogna !!MYCKET STARKA!! frukter som jag skurit sönder i småbitar och låtit torka. Flera frukter är på gång, men ännu inte mogna på långa vägar. Många blommor och knoppar finns på plantan. Plantan är så fin och stor så jag ska göra vad jag kan för att den ska överleva vintern. Jag tog in den för någon dag sedan för att det var så pass kallt som endast 4 grader här uppe i Dalarna en morgon!
Hur ska jag göra för att plantan ska överleva hösten och vintern? Jag har ingen tillgång till annat utrymme än min lägenhet...
Hur gör jag??
Är det någon här som lyckats med att få chiliplanta att överleva i en lägenhet över hela vintern? Växer den sig ännu större till nästa år? Ännu mera frukter?
Tacksam för hjälp!
Alexander-VG-zon3
23-08-2009, 18:04
övervintra den i ditt ljusaste fönster ev ge den extraljus. vattna underifrån men låt den torka ut innan du vattnar igen.
håll koll på ev ohyra, till våren i feb-mars planterar du om den i ny jord (lucker och luftig men näringsrik) 4v efter omplantering så kan du öka näringen och vattningen.
den blommar tidigare om man lyckas övervintra den.
balkonglady
23-08-2009, 18:12
Hej!
Vad kan du rekomendera för slags jord att plantera den i? Jag har kört med vanlig blomjord blandat med hälften brunnen kogödning. Det har gått superbra så här lång. Har du något annat förslag på jord? Vad gödlsar du dina chilisar med? Vilket extra ljus är att föredra? Jag har en golvlampa med en lågenergilampa i. Duger den? Har du övervintrat chiliplanta med lyckat resultat? Blir det ännu mer frukter nästa år tror du?
Alexander-VG-zon3
23-08-2009, 18:24
CITAT (balkonglady @ 23-08-2009, 19:12)

Hej!
Vad kan du rekomendera för slags jord att plantera den i? Jag har kört med vanlig blomjord blandat med hälften brunnen kogödning. Det har gått superbra så här lång. Har du något annat förslag på jord? Vad gödlsar du dina chilisar med? Vilket extra ljus är att föredra? Jag har en golvlampa med en lågenergilampa i. Duger den? Har du övervintrat chiliplanta med lyckat resultat? Blir det ännu mer frukter nästa år tror du?

jag har inga nu, men när jag hade innan så gav jag dom blomstra och blåkorn ca 2-3gånger i veckan under tillväxten.
jag har övervintrat både paprika och chili innan, första vintern gick det dåligt. men dom andra har det funkat bra både i källare och i fönstret som krukväxt.
det du kan ge dom i ljus väg funkar säkert. alt kallvita ljusrör.
Piccante
23-08-2009, 18:30
CITAT (balkonglady @ 23-08-2009, 19:12)

Hej!

Jag har en Capsicum chinense "Yellow Bumpy" som snart ska invintras för 4e året. Är de förvedade så brukar de klara invintringen bra. Chili mår inte dåligt av en viloperiod under vintern. Man får invintra dom successivt och minska på vattnet och näringen. Men ge gärna extraljus, en lågenergilampa duger. De tappar kanske några blad över vintern men bara de har några blad kvar som kan fotosyntetisera så får de tillräckligt med näring. Vissa säger att man bör ta bort ev kart och omogna frukter för de tar för mycket näring om de ska mogna inne. Jag planterar alltid om på våren då ny jord med näring brukar stimulera plantorna att börja växa. Det är ingen nytta med att få nya skott mitt i vintern inne för de blir ofta veka, taniga och får lätt ohyra för de får för lite ljus över vintern för att växa bra. Beskär man dom och planterar om på våren så får man ofta tidigare blomning och därmed längre odlingssässong. chili som är frösådd gror ofta långsamt och blommar sent första året.
balkonglady
23-08-2009, 18:38
Hej!
Tack för svaren! Min Dorset Naga har fått en massa små-blad som växer ut från stammen. Ska dessa tas bort? Stammen är i övrigt lika tjock som mitt långfiner!! Plantan är ca 50 cm hög. Ska jag ta bort alla omogna chilisar nu då plantan har flyttat in? Kommer plantan att växa sig större efter varje år? Hur stor kan en bli tror ni?
Piccante
23-08-2009, 18:48
CITAT (balkonglady @ 23-08-2009, 19:38)

Hej!
Tack för svaren! Min Dorset Naga har fått en massa små-blad som växer ut från stammen. Ska dessa tas bort? Stammen är i övrigt lika tjock som mitt långfiner!! Plantan är ca 50 cm hög. Ska jag ta bort alla omogna chilisar nu då plantan har flyttat in? Kommer plantan att växa sig större efter varje år? Hur stor kan en bli tror ni?
Ta inte bort blad, bladen försörjer plantan med näring så den behöver sina blad. Omogna frukter som är stora kan ju hinna mogna inne om plantan står ljust men det är ingen ide att ha omogna frukter kvar i december/ januari. låt de som finns sitta kvar och sen märker du om de mognar eller om de avstannar.
Jag vet inte hur stor din sort blir. Det finns chili som är naturligt buskiga och låga och de som växer mer upprätta. min Yellow Bumby var nog 50- 60 cm men jag beskar den i år efter att ha fått några köldskadade toppar. I växthus kan ju chili bli upp mot en meter iaf.
balkonglady
23-08-2009, 18:58
Hej!
Då ska jag inte ta bort några blad! Ska se hur lång karten hinner komma sig, annars tar jag bort dom. Min Dorset Naga är buskig till sättet. Roligt om den blir ännu större än vad den är nu. Varför få chili som flyttat in från ute så ofta ohyra? Min har ännu inte fått det, men vad jag göra om den får det?
Alexander-VG-zon3
23-08-2009, 19:07
jag sökte på din sort och läste att den blev strax under 2m i höjd. och bredd ca 50-100cm.
balkonglady
23-08-2009, 19:15
Go kväll!
Jiisess! SÅ stor?? Va kul!! Hoppas nu att den överlever vintern. Vilken sida hittade du då? Just den här sorten är ju så hemskt stark. Det finns ju en hel uppsjö med andra mera "normalt heta" chilisar, men jag är mycket angelägen att få min Dorset Naga att klara vintern då den är så stor och fin mot dom andra chilplantorna som jag har.
Jasså? Det var värst! Den kan bli långt mycket längre än mig själv. Va' kul!! Hoppas nu att jag lyckas...
Platinum
15-09-2009, 08:49
Även hos mig har det börjat bli kallare (+6 nattetid) och jag antar att jag får placera ut mina c. annuum lite varstans de får plats för de är många och stora så de lär ska spridas ut om man skall få plats att vara inomhus själv.
Mest fundersam är jag över hur jag skall göra med mina Rocoto manzano-plantor som ju är ordentligt höga (1,5 meter). Kan man övervintra dem i rumstemperatur eller är det i källaren dvs. mörkt och +8 som gäller? Skall de klippas ner nu innan intagning eller klippas ner i vår?
Alexander-VG-zon3
15-09-2009, 09:01
CITAT (Platinum @ 15-09-2009, 09:49)

Även hos mig har det börjat bli kallare (+6 nattetid) och jag antar att jag får placera ut mina c. annuum lite varstans de får plats för de är många och stora så de lär ska spridas ut om man skall få plats att vara inomhus själv.
Mest fundersam är jag över hur jag skall göra med mina Rocoto manzano-plantor som ju är ordentligt höga (1,5 meter). Kan man övervintra dem i rumstemperatur eller är det i källaren dvs. mörkt och +8 som gäller? Skall de klippas ner nu innan intagning eller klippas ner i vår?
både i rumstemp i svalare funkar, har du den svalare ska den ha det torrare. kipp nu eller till våren.
Grönt Ljus
15-09-2009, 09:05
I många fall är den nya Growspot-lampan på 9w helt tillräcklig för att hålla igång växterna inomhus. Med exakt rätta våglängder (rött/blått) för att hålla igång fotosyntesen blir resultatet bra.
Läs mer på ledsweden.com
Anders
Alexander-VG-zon3
15-09-2009, 09:13
CITAT (Grönt Ljus @ 15-09-2009, 10:05)

I många fall är den nya Growspot-lampan på 9w helt tillräcklig för att hålla igång växterna inomhus. Med exakt rätta våglängder (rött/blått) för att hålla igång fotosyntesen blir resultatet bra.
Läs mer på ledsweden.com
Anders
fast även om det håller igång plantorna vet jag inte om jag kan leva med färgen, det ger ju ett lilasken på växterna och i ljuset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.