esters-tradgard
Vilka rekomenderar ni? Sedan så undrar jag också vilka Kanadensiska rosor ni gillar och kan rekomendera? Jag gillar inte när det är för taggigt och det behöver inte toklukta då jag har astma och för mycket doft ibland triggar igång ett anfall och det känns lite onödigt. Lite lagom är helt okej. Visa gärna bilder om ni har.
Ezereht
Prarie joy är trevlig, rosa och frisk och blommar på ganska bra hittils (ny i år hos mig).

Jag har älskat min Morden centennial men i år fick den massa svartfläck, dock efter den blommat klart frsta floret men ändå...

John Cabot har jag och den gillar jag, men när jag kikat runt lite så kanske jag hellre skulle haft alexander Mackenzie, för den har lite elegantare blommor. De är båda busk/klätterrosor så dom kan bli ganska maffiga. Fint tycker jag.

Adeladie Hoodless har jag... den är siså. Fina blommor, frisk, blomamr på bra MEN har ganska sladdriga grenar som vill ligga längs backen om man inte binder upp den. Finns en stoooor rabatt med dessa vid skidmuseet här i Umeå.

Morden Sunrise är riktigt trevlig. Den har vackert växtsätt och skirt ljusgröna blad, knubbig och fin. Blommar inte så jättemycket och är ganska liten, men blommorna är fina biggrin.gif och den är frisk.

Hope for humanity är frisk och växer på bra, blommorna är vackert mörkröda men ser en aning konstgjorda ut. Visste man inte kunde man tro det var plastblommor wink.gif

Ingen av kanadarosorna ovan doftar nämnvärt imo.
AK i Sura
Härliga bilder! Jag har också några Canadarosor och där är Louise Bugnet favoriten. John Davis är jag lite besviken på, visst tokblommar den men bladen blir fula och blommorna är inte så hållbara. Jag älskar min Prarie Joy som jag köpte förra lördagen men även här hade jag faktiskt önskat mig hållbarare blommor. Kanske därför som jag satsar mer på rabattrosor/tehybrider. jag gillar att kunna plocka in buketter och att göra olika små arrangemang. Det är ju inte så kul att sätta rosor som tappar bladen på direkten i en vas.

[attachment=40909:090715jh...avisolav.jpg]
John Davis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon