Full version: Kort häck
octachoron
Jag tänkte plantera rosor som en barriär i tomtgränsen på en en sträcka av ca 4 meter.
Vad rekommenderar ni? Jag har inte planterat riktiga roshäckar förut och vet inte så mycket om rosors barriärförmåga (imponerande ord)!
De måste vara snabbväxande, taggiga samt inte kräva så mycket skötsel.
Jag funderade själv på rugosor, Pimpinellrosor blir lite väl risiga efter deras blomning. Finns det några andra bra kandidater?
Ezereht
Mja rugosor är väl bra, en del är hiskeligt taggiga. Tror Wasagaming är en supertaggig en som dessutom har väldigt tjusiga blommor.
Christina i Taxinge~
Rugosor låter väl som ett bra val!
Jag tipsar om
'Ritausma' - Ritausma i Roslistan

'Jens Munk' - Jens Munk i Roslistan

När det gäller skötseln av rugosor så behöver de, som alla rosor, lite pyssel under första säsongen. Dvs att de behöver vattnas t ex och framförallt bli "ordentligt" planterade i stor grop med rosjord (alltså gärna lera i jorden) och en näve benmjöl.
Efter några år får man börja glesa ur buskarna genom att ta bort några av de allra äldsta stammarne nere vid marken. Då brukar nya stammar komma upp med fart!
Om man inte glesar ur är risken att de blir storkbenta = allt bladverk och blommor sitter i toppen och undertill enbart tomma, taggiga stammar....
octachoron
Både Jens Munk och Wasagaming verkar vara ett bra val.
Men hur är det med växttakten för en nyplanterad Wasagaming, har för mig att jag läste att den var långsam i starten?

Kajsa
Min Wasagaming var mycket långsam i starten för den är rotäkta, och på sikt kan dom bilda hela buskage. Jag hoppas dock att björkarna bakom håller igen på det.

Wasagaming den här är nog 5 år nu, men läget är lite tufft i tomtgränsen. Rosen doftar himmelskt !
Rosen till höger Henry Hudson.

Har köpt både Jens Munk och Ritausma i år och båda har jag haft för många år sedan men dom var så taggiga att jag inte kunde ha kvar dom i dessa rabatter. Nu har dom fått en plats som dom får vara hur stickiga som hellst. Tror dom stoppar rådjur, riktiga taggmonster.

Annars är Grootendorst rosorna mycket tätt taggiga, finns i vitt,rosa eller rött. Så glad i dom att jag har alla färgerna, men dom doftar inget. Passar för en häck, blir 1.5 - 2 m hög. Blommorna ser ut som nejlikor

Och en annan tätt taggig är denna som passar till häck

Henry Hudson, Kanadaros, doftar gott lite kryddigt, blir en mycket tät buske ca 1.5 och lika bred, blommar till sena hösten.

octachoron
Hmm, har Henry Hudson mycket taggar?
Den verkat fin.
gulmåra
Ja, Riitausma blir stor och ordentligt taggig.. giggle.gif

Snowdon har också bra med taggar. Blommar om på hösten..
Har ingen bra bild på taggarna, sitter vid fel dator...
Snowdon Första rosen ut.

Rosa californica plena är bra till häck, men jag kommer inte ihåg hur det är med taggarna...ska inspektera lite ...återkommer....
octachoron
Snowdon, visste inte att Austin hade en vit rugosa också. Är dock lite skeptisk för min Wild Edric, också Austin, växer väldigt långsamt jämfört med andra rugosor.

Fungerar 'Louise Bugnet' som häckväxt? Funderar mest på dess växtsätt.
Annars är den intressant pga dess tidiga blomning (som jag läste om nu) vilket jag inte är bortskämd med bland andra rosor!
renate
Louise Bugnet fungera bra som häckväxt,även Schneekoppe är en underbar ros.Du kan ja ha en blandat Rugosahäck.Hansa är ochså en vacker Rugosa.
gulmåra
Nu har jag varit på taggspaning i trädgården. En annorlunda utgångspunkt! biggrin.gif

Rosa Californica plena är inte jättetaggig, men det sitter några klor på varje gren. Särskilt årsskotten. Blommar ganska länge. Efter tre år är min ca 1,5 meter och det är bra för att vara hos mig...

Men jag hittade ett annat taggmonster.. Rosa micrugosa. Min heter Walter Butt. Har som igelkottsrosen rödaktiga taggiga nypon. Ska bli runt 2 meter. Blommar tidigt med vackra ljust, ljust rosa stoora blommor.

[attachment=40964:Mictorug...__Large_.jpg]

George Will hittade jag också lite taggar på. Blommar länge..

Snowdon har varit en av de snabbare att växa hos mig. Jag har pimpineller som står och stampar brevid. Det är å andra sidan pimpinellerna kända för här.. wink.gif
Stiffe
Ett riktigt taggmonster till ros är Kazanlik, (engångsblommande damascenerros med väldoftande blommor som man utvinner den förnämaste rosenoljan ur). Den ska bli 1.5-2 m. Huruvida den är snabbväxande vet jag inte riktigt. Mina har nog växt i normaltempo. Dock, om du köper rosor som är okulerade på multiflorarot, så kommer de att växa fortare än motsvarande på Caninarot. Allt enl välinformerade källor. Glöm rotäkta om du vill ha stora och snabbväxande buskar. Fast gäller det rugosor så spelar det kanske inte så stor roll?

Ett annat tips appropå snabbväxande rosor är klätterrosor. De flesta brukar växa både snabbt och kraftfullt. Har du utrymme kan de vara friväxande, annars kanske du har eller kan ordna växtstöd/staket?

/S

PS Christina, kan du berätta lite om hur Californica plenan är? Jag är klart intresserad av en sådan. DS
Kajsa
CITAT (octachoron @ 24-08-2009, 15:21) *
Hmm, har Henry Hudson mycket taggar?
Den verkat fin.

Jo den är ordentligt taggig ! Och alltid lika frisk. Bör växa som en friväxande häck. Jag klipper dock in den lite på höstarna men jag har bara en buske.
gulmåra
Stiffe......Nu har jag varit och tagit en lite suddig bild i skymningen på Rosa Californica plena. Inga jättetjocka grenar utan den verkar grena sig med flera mindre. Äldre grenar böjer sig utåt sidorna har lite rödaktiga sidogrenar. De nya med ljusgröna blad. Enstaka klo-taggar. Verkar helt frisk! Ska kunna bli uppåt 3 meter, men jag är glad om den blir 2 meter här.
Har ingen blombild men du har säkert spanat in den förut?!
[attachment=41029:Rosor200...__Large_.jpg]
Stiffe
Mm, såg ett välväxt ex (3m) på Whych Cross Nursery i England för ett par år sedan. Den var inte till salu, utan mkt fast rotad, och förresten lika så bra det. Hur skulle man kunna baxa in den som handbagage på flyget? Och, ja, jag frågade om de skickade, men nej, (i vart fall inte utanför Englands gränser). Synd, ty de är förmodligen Englands mest välförsedda plantskola vad gäller gammaldags rosor. Blomman och jag spenderade en hel dag där. Tur att de också hade ett riktigt "Tea room" att luncha i. smile.gif
/S
Ezereht
Kajsa, den där rugosan från Austin som du gillar, får den några nypon?
Kommer inte på namnet nu, men du pratar alltid varmt om den och hur gott den doftar.
Thé
Wild Eric?
Ezereht
Japp, Wild edric (tack Thé !). Någon som vet? Nypon?? cool.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon