AK i Sura
Hej! Många av er känner jag ju igen från rosforumet, men några nya ansikten är det på det här forumet.
Rosor är min passion men jag älskar även clematis och har hunnit samlat på mig ett antal under åren. Några har jag lyckats tagit död på också. förstås. Fick en liten nytändning när det gäller clematis när jag var på besök hos Kajsa och fick se alla hennes fina exemplar. Åkte hem och satt mig och listade de clematis som jag faktiskt har, lyckligtvis hade jag spart etiketterna så jag kunde identifiera dem. konstigt nog lär jag mig rosnamne på direkten men clematis namnen går in genom ena örat och ut genom det andra men nu ska det bli ändring.
En annan anleding till att jag gick igång på clematis igen, var ett besök hos Söderfors handelsträdgård. har aldrig sett så fint clematis sortiment och så enormt fina exemplar. Åkte dit för att köpa rosor (joo jag köpte rosor också) men packade dessutom på mig två clematis.
Några bilder på några av de clematis jag har.

[attachment=40916:060601nadjavykort.JPG]
Alpina som växer i äppelträder

[attachment=40917:090731cl...aljemany.jpg]
Södertälje som också växer i äppelträdet

[attachment=40918:0907kattgardclemat.jpg]
Comtesse de Bauchaud

[attachment=40919:090731cl...ebluesky.jpg]
Södertälje igen (underbar clematis!)

[attachment=40920:090822nadezdha.jpg]
Ny för i år Nadezdha som jag köpte på Söderfors

[attachment=40921:090803clematvit.jpg]
Maria Cornelia

[attachment=40922:090822cl...rdklocka.jpg]
Walenburg

octachoron
Välkommen till klematisträsket!
Hoppas det blir många nya klematis...
Kajsa
Vackert Anna- Karin, men hade du Maria Cornelia ? Walenburg och Nadezdha måste jag läsa om. Vi får ta en tripp till Söderfors i vår, dom verkar ha lite bättre klematis än övriga.
Katten var ju härlig där i äppelträdet !
AK i Sura

CITAT (Kajsa @ 24-08-2009, 12:33) *
Vackert Anna- Karin, men hade du Maria Cornelia ? Walenburg och Nadezdha måste jag läsa om. Vi får ta en tripp till Söderfors i vår, dom verkar ha lite bättre klematis än övriga.
Katten var ju härlig där i äppelträdet !

Jo det fanns en hel del olika clematis hos mig när jag väl började inventera!
Nadezdha saknar dock en general. jag bara måste ha din lysande blå General Sikorski som make till henne.
En annan ryss som jag köpte på Söderfors (styvclematis) har det jobbiga namnet Pamjatj Serdtza och den verkar också lovande.
Sedan köpte jag tre clematis från Odla i våras och har tappat bort namnlapparna! Den ena minns jag i alla fall för den heter Iceblue och blommorna var verkligen isande. Sedan var det någon dubbel vit och en tredje som inte blommat ännu.
Om jag nu räknat rätt så ska det faktiskt finnas 19 st clematis i min lilla trädgård!

[attachment=40965:090819cl...tyvknopp.jpg]
[attachment=40966:090819cl...yvutslag.jpg]
Pamjatj Serdtza

[attachment=40967:0908clem...itdubbel.jpg]
Vit dubbel clematis från Odla

[attachment=40968:0907clematiceblue.jpg]
Iceblue (tror jag)

Kajsa
Den vita dubbla köpte jag också det är Artic Queen, tidig stor blommig. Kolla på Clematis on the web.
19 klematis på en radhustomt, oj vad härligt !
AK i Sura
Tack för identifieringen av min vita Clematis. Artic Queen, hur kunde jag glömma det namnet. Vacker är hon i alla fall även om on inte växt sig så stor ännu.
Någon som däremot blir rätt stor är Arabellan, fast alla beskrivningar säger att den ska vara ganska lågväxt. Ja jämför man med Södertälje som svingar sig 3-4 meter upp i ett äppelträd så är Arabellan ganska lågväxande. min har dock dragit i väg både på höjd och bredd, se bilder nedan.

[attachment=41044:090825anabelle.jpg]
Árabell klär ett helt hörn av min kattgård.

[attachment=41045:090825an...rosclose.jpg]
Jag är imponerad av den otroliga blomningen, blommar oavbrutet från tidig sommar till frosten tar den.

[attachment=41042:0907825pilu.jpg]
En annan vacker Clematis, Piilu, som jag köpte som skruttigt rea exemplar i en liten halvliterskruka. Hon har kommit fint redan i år.

[attachment=41043:090825piluclose.jpg]
Vackra blommor tycker jag!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon