Helen i Skåne
12-12-2002, 11:30
Så störtläckert ulfven! Vilket gigantiskt jobb ni har tagit på er, jag bockar och niger av vördnad! Huset är så ljuvligt att man blir alldeles matt, och utsikten... suck!
Vad är väl ett 70-talshus mot det där... Förstår vad ni såg i det när ni köpte det. Det är så roligt att se hur gamla fina hus blir omhändertagna och upprustade!! Lycka till i fortsättningen!
Ulfvens hemsida
Man tackar och bugar!
Det är alltid roligt när någon tar del av våra vedermödor!
Vi har precis i dagarna hållit på i två år och siktar på att vara rimligt klara med undervåningen runt feb-mars om allt går som det ska... Gamla hus är som sagt något helt annat än moderna villor och det gäller att renovera varsamt så att inte husets själ åker ut tillsammans med masonit och annat elände som tillkommit vid senaste renovering/ombyggnation ca 1950. Vi jobbar inte antikvariskt men försöker återskapa och behålla så mycket gammal stil som möjligt.
Trädgården innehåller tre gamla päronträd (varav ett är förvuxet fd spaljerat mot söderfasaden), fem gamla äppelträd och fyra nyplanterade träd där vi har ett familj-äppelträd, ett saft körsbär, ett ätkörsbär samt ett plommonträd.
Tomten är på drygt 7000 kvadratmeter så det finns lite att gära förutom renoveringen... Som ni kanske ser på bilderna finns gamla pioner, två bestånd av jätterams samt mina personliga favoriter som jag har för mig kallas strålöga eller något liknande (de gula solrosliknande).
Ha det i vintermörkret!
Mvh/Ulfven
Jag är helt mållös... har nu suttit i några timmar och tittat på vartenda foto av renoveringen! Fantastiskt - att ni orkar och kan!
Visste ni hur mycket jobb det var innan ni började? Jag menar, kan man vara riktigt frisk

om man ger sej i kast med ett sådant arbete och VET OM hur mycket det är? Det är ju en annan sak att det blev lite mer än vad man tänkt sej... då kan man inte dra sej ur.
Återigen - fantastiskt, jag ser fram emot mera bilder vartefter!
Det behövs lite uppskattning, förståelse och vänliga ord ibland för att vårt till synes livslånga uppdrag ska kunna ros i hamn! Med tiden kommer vi välja ut 40-50 bilder och skriva en skapligt utförlig beskrivning om vad gjort och varför men tiden räcker liksom aldrig riktigt till...
(Uppdaterat)
Vi visste (läs jag) att det alltid blir dubbelt så mycket jobb som man tror från början men frågan var väl hur mycket jobb jag trodde det skulle bli och hur det stod i proportion till min väna hustrus bild av hur det skulle bli... Som tur var så var det hon som var mest pådrivande när det gällde att slå till på huset och hon har kämpat på med sina projekt under hela resans gång med varken mer eller mindre knot än lilla jag. Hur otroligt det än kan låta så har vi ännu inte tröttnat men tempot har bedarrat något sedan vi fick en dotter i början av oktober...
(Slut uppdatering)
Vi kommer jobba intensivt över Jul och genom januari med målet att ha undervåningen klar i feb-mars och sedan går flyttlasset. Nästa vår ska mötas i huset!
Mvh/Ulfven
Helen i Skåne
13-12-2002, 17:56
Hjälp! Sådana som er kan ju få vem som helst att ge upp...
Renovera och bo i ej färdigt hus, sedan få en bebis mitt i alltihop... kära nån, jag tyckte det var jobbigt när vi totalrenoverade 70-talshuset och jobbade samtidigt och det tog inte mer än två månader! Sedan flyttade vi in i påskas med fyra ungar och allt känns jättebra... "trots" det moderna snittet
Lycka till med er bebis, ni har mycket fint framför er, både med barn och hus!
Här kommer en till som är MYCKET imponerad! Vilket jobb ni har lagt ner!!!
Lycka till med bebban och huset!!!
Sedan augusti förra året bor vi, två vuxna och en dalmatiner, i en etta med kokvrå så vi slipper att härda ut i en byggarbetsplats även om det kan bli lite trångt nu när vi utökat familjen.
Vi letade hus i nästan tre år innan vi fann något som uppfyllde våra önskemål och huset är minst 150 år gammalt, ligger ca 8 km från centrum (Norrköping), nära vatten (Bråvikens inre delar i form av Björnviken), nära till skog och natur samt stor tomt med uppvuxen trädgård. Vi hade nog inte tänkt oss ett projekt med fullt så stort renoveringsbehov men vi fann inga andra hus som uppfyllde tillräckligt många av våra önskemål.
Även om vi inte har släktband till huset så känns det bra att ge hus och tomt en nystart och en chans till en ny blomstringsperiod med barn, husdjur, liv och rörelse!
Mvh/Ulfven
Ingrid på Västkusten
16-12-2002, 13:27
Oh wow - en bebbe mittialltihopa!
Som renoveringskollega så säger jag bara - knooooga på ;-) måket hägrar - att det sedan bara blir normalt underhåll ;-))
Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.