Full version: Plantera plommonträd
MS Ingarö
Jag önskar plantera ett plommonträd i min trädgård och söker lite tips och råd!
Tåliga, söta, goda plommon, vilken art ska man välja?
Jag har utfyllt med ca 2m sprängsten och sedan mycket jordmassor på detta och en nylagd gräsmatta, kommer det att funka att plantera där?
På min tomt finns inga andra fruktträd, klarar sig ett nytt plommonträd eller behöver jag fler?

Med hopp om härlig plommonskörd inom sinom tid...

Mari
Jan af Lisö
Jag tolkar det hela att du bor på Ingarö, troligen zon 2.

Nackdelar med plommon är:
- alla mognar nästan samtidigt, så man äter (för) mycket på en gång
- drabbas relativt mycket av skadeinsekter
- måste kartgallras

Fördelar
- smaken
- de flesta sorter självfertila

De sorter jag har erfarenhet av (zon 2 i Sorunda) är:
- Jubileum, som är ett kontroversiellt pommon, med frukter stora som hönsägg (över 120 gram ibland) med gudomlig smak och som inte behöver kartgallras. Dock älskar såväl plomonstekeln som plomonvecklaren Jubileum. Jag importerar medel mot plommonstekeln från utlandet, men sedan tar plmmonvecklaren nästan hälften av skörden. Många klagar på dålig polinering, men det har jag inga problem med. Jubileum är inte självfertil, trots att den säljs som självfertil
- Opal, en ganska problemfri sort, måste kartgallras. Smaken kommer inte i närheten av Jubileum. Självfertil.

Andra kända sorter är Victoria och René Clade d'Oulins, har ännu inga egna erfarenheter av dessa sorter.

Vet inte om placering av trädet i gräsmattan blir så lyckad, gräsmattegödsel kan ju ge för mycket tillväxt med dålig fruktproduktion.

Då ditt jordlager kanske är tunn, titta på plommonträd på svagväxande grundstam, som inte blir lika stora. Mitt Opal växer på en grundstam som heter Meritare (som det är svårt att hitta information om).
Aqvakul
Victoria är liksom Opal en ganska problemfri sort. Jag tycker dock att Victoria har godare frukter.

Om du planterar i gräsmattan så bör du hålla jorden öppen i en rejäl ring runt trädet.
MS Ingarö
Tackar så mycket för svar, vad ni är snabba!
Nu har jag lite mer i ryggsäcken och ska botanisera i butikerna.

Mari
oliv
Jag har ett Opal som jag är nöjd med. Planterades 2004. Frukten smakar gott i mitt tycke. 000.gif

Du får gå och smaka på olika plommonsorter för att själv avgöra. Har man möjligheten att plantera ett fruktträd ska man självklart välja efter hur friskt trädet är och efter smaken (den är ju olika). yes.gif
Jan af Lisö
Det med fruktträdens friskhet är ett problem, då man får ingen information i plantskolorna !!! Det är helt olika spelregler för fruktodlare (som levererar frukt till butikerna) och oss amatörer. Och många av de bästa frukkträden blir ofta problemträd hos oss.

Det som skiljer är att odlarna får ju använda alla tänkbara bekämpningspreparat, det får inte vi. Sen vill vi att våra träd skall leva länge, fruktodlarnas har ekonomisk livslängd på ca 15 år.

Dessa superfrukt skulle jag vilja sätta upp vaningsmärken för:
- Äpplen Cox Orange, Gravensteiner, Åkerö, Summerred, James Grieve, Discovery, Ribston pga kräfta
- Äpplet Signe Tillish pga skorv
- Plommon Jubileum pga plommonstekeln och plommonvecklaren
Ezereht
Jan vad tycker du om Tunaplommon? Jag planterade ett sådant så blir lite nyfiken. Var mest för jag ville ha ett syrligt gult plommon (i kycklinggryta mmm), och det verkade vara sådant.
Jan af Lisö
Känner inte till tunaplommon, men förhoppningsvis finns det andra härpå forumet som gör det.
rehn
Jag har både Viktoria och Opal. Opal mognar i slutet av Augusti ( Danderyd), ger många, ganska små frukter. Har kort hållbarhet, typ: kart ena dagen, moget nästa dag, övermoget 3:e dagen. Viktoria mognar senare, ger många betydligt större frukter, med längre hållbarhet. Båda träden måste kartgallras för att inte knäckas under fruktmängden. Särskilt med Viktorian är smaken mycket beroende av att det inte är för mycket frukt. Ett dåligt skött Viktoria kan ge totalt oätliga frukter, men också fantastiska frukter om trädet trivs. Om jag var tvungen att välja så väljer jag Viktoria.

Jag har även varit tvungen att beskära bägge träden ganska hårt för att dom inte ska bli för stora.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon