Full version: Tallar
bellaobert
Finns det någon tallsort som växer fort och som gärna blit lite knotigt? Kan ingenting om tallar men det växer en massa vilda tallar där vi bor och de är häftiga men det är ju "vanliga" och jag har ingen aning om hur fort de växer. Kan någon hjälpa mig?
Huggorm
Vanlig tall växer fort på bra mark, och ger man sig på den med sekatören lite då och då kan man få riktigt bonsai-utseende. Dessutom är det ett tacksamt övningsobjekt, eftersom dom tål mycket misshandel
bellaobert
Tack för svaret. Så en helt vanlig tall skulle kunna förgylla en trädgård då?
Huggorm
CITAT (bellaobert @ 26-08-2009, 12:38) *
Tack för svaret. Så en helt vanlig tall skulle kunna förgylla en trädgård då?

Jag tycker åtminstone det. En knotig tall kan vara ett fruktansvärt vackert träd, inte minst på vintern
jegi
Nu glider jag in här också. Här har jag en tall som är ca 4 meter som står lite utanför min tomt på södersidan. det är kommunal mark där så jag betraktar den ändå som min. Den är nu drygt 4 meter och börjar dra iväg. Om några skymmer den nog solen.

Finns det nåt sätt att hålla den låg i det här läget dvs ca 4-5 meter?

Är det några speciella principer vid beskärning av tallar?
skogstroll
jag har två knotiga tallar som liksom bildar en portal framför huset smile.gif förut var tallar det tråkigaste jag visste men när kvällssolen lyser på dem är de ganska fina. har även några tåliga rackare som växer i 1 cm jord på berget, de kunde nog vara bonsaiobjekt
Gossen Ruda
Svarttall blir ganska täta och går säkert att hålla nere med klippning om man vill.
bellaobert
Tack för alla svar! Jag ska nog införskaffa någon tall. När är det bästa att plantera dem, jag bor mitt i skåne.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon