Full version: olivträd
Ann-Christin
Hej allihopa.

Jag är helt ny här, men har varit inne och tittat tidigare och fått en del tips.

Som nybliven växthusägare har jag snabbt samlat på mig en del nya växter nu när jag har en chans att kunna övervintra dem, bl a ett olivträd.

Måste erkänna att jag inte vet mycket mer om olivträd än att de ska övervintra frostfritt. Mitt har börjat tappa blad i mängder, ska det vara så på hösten eller är det månne något annat galet? Försöker hålla sådär en 10 grader i växthuset, men når solen lyser blir det rena sommarvärmen där inne fortfarande.

Hälsningar
Ann-Christin
Eva St
Hej Ann-Christin och VÄLKOMMEN hit.
Har ett Olivträd som jag övervintrade förra vintern och det började tappa blad på senvintern och jag blev alldeles ifrån mig och trodde det skulle dö men på vårkanten kom det igen och nu är det alldeles otroligt fint. Jag övervintrade det i ett källarförråd ca 10 grader och extraljus. Hoppas ditt blir lika bra.
Eva St
CallEva på Öland
Hej där!
Tror det där med "Extraljus" är A och O

Carl-Axel på Ön
andreas i uppsala
ju mörkare ett olivträd står på vintern desto mer löv tappar den.det beror också på värmen.oliv tappar inte sina löv på vintern .fotosyntesen fortsättern ådär för måste den ha ljus.ju ljusare miljö desto varmare kan man ha.I mitt föråd så har jag en tempratur med +22 inklusive kraftigt lysrör.på så sätt har jag förlängt sommaren så att det bildar ett medelhavsklimat.olivet växer forfarande bra.det är likadant med citrusarna(och de övriga) de har blivit mycket större.när det blir kallare i medelhavsområdet så drar även jag ner tempraturen vilket skapar en perfekt miljö för dem.
mvh
andreas
Ann-Christin
Tak för hjälpen! Belysning är redan på väg så nu hoppas jag att allt ordnar sig.

Ann-Christin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon