Full version: Kantareller
Chamomille
Har letat efter dessa. Men inte hittat nån. Jo, okej nåra stycken. Men alla pratar om att det finns så mycket Kantareller. Vart då?
Malin_MeL
Var hemma hos ett par vänner igår i Nödinge (3 mil från gbg) och sambon såg att det lyste gult åt skogen till, så han och kompisen tog var sin systemetpåse och gick dit.
strax efter var de tillbaka, då var den ena breddfull och den andra halvfull, sambon sa att han inte ställt sig upp en enda gång under tiden han plockade, det var som en gul matta. Det tog oss två timmar att rensa! nu har vi så det räcker ett tag! HURRA!
Där FANNS det smile.gif men det hjälper ju inte dig Chamomille
Chamomille
Hmm... Vart fasiken finns dom här då..
MariaS
Här finns de halvvägs upp till brevlådan. Passade på att ta en liter på vägen, för att göra en svampomelett till lunchen idag biggrin.gif
Chamomille
wacko.gif
Berith
Här är det också gott om kantareller - dom poppar upp som svampar ur jorden! tummenupp.gif Åt en drös alldeles nyss och det blev över till i morron också.
emmas matte
har rensat upp ca20 liter på några biggrin.gif laugh.gif dagar nu, här i tivedskogarna växer det Kantareller
Aqvakul
Håller med Chamomille - det verkar finnas hur mkt svamp som helst, men tyvärr inte där jag är... mad.gif

Nauti
Där jag flyttade ifrån fanns det skogar överallt och det var inte särskilt svårt att hitta om man bara letade ett tag. Hade man sina ställen så kunde man plocka hur mycket som helst.

Här jag bor nu finns det ju inte ens en skog sad.gif Några futtiga nejlikbroskskivlingar är det enda i ätbar svampväg jag har stött på än så länge och förmodligen det enda jag kommer att stöta på över huvud taget. Enda alternativet är väl att sätta sig på en buss och åka långt för att få komma ut och plocka svamp, men det känns inte så värt om man inte ens vet att det finns där sad.gif Så jag får väl vänja mig vid att inte kunna plocka svamp längre :/
Chamomille
CITAT (emmas matte @ 24-08-2009, 18:38) *
har rensat upp ca20 liter på några biggrin.gif laugh.gif dagar nu, här i tivedskogarna växer det Kantareller

blink.gif
Meriona
Här vimlar det också, de ploppar upp mitt i löparspåret till och med. Men sist vi plockade på allvar så fick vi bilrutan inslagen, jag orkar inte ens räkna om den turen gick ihop sig ekonomiskt. 10L svamp... nä jag gav dessutom bort hälften, så det blev en dyr runda.
rtfm.gif
Chamomille
Men.. Nu får ni ge er... Varför hittar inte vi några...
Meriona
Var letar du då? unsure.gif
Chamomille
I skogen.
Meriona
Nä häääää? w00t.gif

Det bästa med gula kantareller är att de kan växa precis överallt, men inte allt för långt ifrån träd eller trädrötter. I blandskog, i barrmattan, i stenrösen, i vitmossa, i gräs, you name it. Så man behöver inte leta efter nån speciell sorts skog, bara den inte är för brötig. Fast på vissa ställen är det bara hopplöst, då får man gå en bit till. Har man med kompass kan man älga iväg på okänd mark och kanske hitta till ställen som ingen annan hittar. Inte ge upp! kompiskram.gif Våra bästa ställen är där vi bara tagit sats och tokrusat förbi värsta rishögarna eller annat ogästvänligt, där bakom kan finnas ljuvligheter se, inte många vill ha pinnar i peruken... rolleyes.gif
Chamomille
giggle.gif
russin
CITAT (Chamomille @ 24-08-2009, 20:25) *
Men.. Nu får ni ge er... Varför hittar inte vi några...

Jag har samma problem. Vännerna hittar mängder med kantareller, men inte jag. Dom små svamparna verkar gömma sig för mig.

En kompis drog iväg med mig till ett ställe där det alltid kryllar av svamp - men när jag var med fanns dom bara inte. Två veckor innan fanns dom och två veckor efter... Det är bara sååå surt crying.gif

Jag har letat länge nu i både lövskog, blandskog och barrskog i närheten (andra hittar massor där), men har bara hittat sammanlagt ca 7 dl under två månader - medans andra kommer dragandes med flera kilon. Sååå orättvist whistling.gif
Chamomille
Hmm... g.gif Nya glasögon?
KURT
Äldre granskog är säkrast, men samtidigt hittar man inte riktigt stora mängder där. Skall man hitta riktigt mycket så är ungskog bäst, gärna blandskog, även nyligen gallrad (ca 2 år efter gallring) ungskog är mycket bra. Vid gallringen frigörs en massa näring och de kvarvarande träden får utrymme att breda ut sina rötter, då ger det näring för mykorrhizasvmpar att ilda fruktkroppar. I år har det dock på många ställen varit extra fuktigt, därför fanns det mycket mera kantareller, och de växte på ställen som normalt är alltför torra.
smuleborg
CITAT (KURT @ 23-09-2009, 19:58) *
Äldre granskog är säkrast, men samtidigt hittar man inte riktigt stora mängder där. Skall man hitta riktigt mycket så är ungskog bäst, gärna blandskog, även nyligen gallrad (ca 2 år efter gallring) ungskog är mycket bra. Vid gallringen frigörs en massa näring och de kvarvarande träden får utrymme att breda ut sina rötter, då ger det näring för mykorrhizasvmpar att ilda fruktkroppar. I år har det dock på många ställen varit extra fuktigt, därför fanns det mycket mera kantareller, och de växte på ställen som normalt är alltför torra.

Du är en svampexpert, Kurt.

Vi plockade stora mängder av kantarell andra halvan av juli och fram till i början av september. Här var ett perfekt kantarellväder, lagom med regn och värme.

Nu har kantarellerna avtagit, det har i stort sett inte regnat på tre-fyra veckor.

Vi har våra ställen. Men i år växte de "överallt".

Man får också - eller? - anpassa letandet efter rådande (väder) förhållanden. Torrt, leta framför allt på fuktiga ställen, kanske berg-norr-sluttningar. Ja, jag vet inte. Jag är mest bekymrad över att våra små-svarta trumpeter torkar bort. Det gör de. Det hjälper inte att dansa regndansen. Jag har försökt. Mycket vill ha mer.

I alla fall, kantarellerna pluppar (hos oss upp) i början av juli. Vänta inte till september. Är hösten regnfattig kan det vara kört.
Meriona
Fast i våra trakter är det aldrig kört. Inte ett enda år har jag varit utan gula även på trattisrundorna i slutet av oktober. wub.gif Frost kan det ha varit, men i skogen brukar det klara sig ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon