Full version: vitlök
snuffe
Jag planterade några klyftor Thermidrome sent i våras . Två lökar gav smålök i toppen. Nu undrar jag om jag kan plantera dem och om de hinner bli vanliga vitlökar med klyftor till nästa år ? De flesta lökarna jag satte i våras hann inte bilda klyftor. (Det roliga var att mitt egen lök, skördad förra hösten, var mycket bättre än sättlöken som fanns i trädgårdshandeln.)
Aqvakul
visst, plantera du...

bästa tiden att plantera vitlök är faktiskt nu på sensommaren/höstkanten...
Tulipanaros
Det är bäst att använda de största och finaste klyftorna som sättlök, så jag brukar inte ta topplökarna. (Dessutom tänker jag mig att det kanske är genetiskt betingat att vitlökarna sätter topplökar och att det inte är just den egenskapen jag vill uppmuntra -- vet inte om det ligger nåt i det.) Jag brukar sätta i november.
Fågelvägen
Jag håller helt med Tulipanaros! Visst kan man sätta topplökarna, men det tar 3-4 år innan de blir lökar av normalstorlek med klyftor. På prov satte jag flera små topplökar i fjol, men många av dem försvann. Frös eller ruttnade kanske. Andra hade vuxit och var nu ca 1-1,5 cm i diameter. Inte mycket för köket!

Vitlökskommentarer jag tidigare sett i forumet: I allra sydligaste delen av Sverige kan man sätta vitlöksklyftorna på våren och få skörd samma år. Annars är hösten en bättre tid.
Preussen
vad haslöksättning beror på vet man inte riktigt säkert än men troligtvis beror det på väder och växtförhållanden. själv har jag inte märkt att halslökar minska lökstorleken utan det endast blir svårare att fläta dem. sätt halslökarna och testa. kan bli kul.

förra året startade jag en vitlökstråd, kolla in på den för mer information. lycka till med odlingen.
Fågelvägen
Halslökar är väl inte samma sak som topplökar? Vår estniska vitlökssort gör alltid topplökar, varje år, oberoende av vädret.
Åke Truedsson nämner i sitt vitlökskompendium att Thermidrome och Germidour "ibland får problem med topplök på kort stängel efter stress av varierande vårtemperaturer". Leningradskij och Hammar "har 100-150 cm:s stängel med boll av microlökar och blomknoppar som inte utvecklas". Sorten Topset har "5-10 mm stora topplökarsom kan sättas för produktion av runda klyftor". Truedsson nämner flera andra sorter som också har topplökar, tydligen oberoende av stress.

Det verkar som om Thermidrome är den vanligaste sättlöken till försäljning.
Preussen
Thermidrome går att köpa i de flesta välsorterade trädgårdaffärerna. Thermidrome sätter inte topplökar som sorter som Leningradskij utan sätter halslök.
Fågelvägen
Vad är halslök???
Är det vad Truedsson beskriver som "topplök på kort stängel efter stress av varierande vårtemperaturer".
Har du Preussen en bild?
Preussen

PICT0002.JPG

PICT0001.JPG

själv kallar jag det för halslök. topplök kallar jag det stora blomsterstängel full med bulbiller som sitter på tex Leningradskij. jag kan ha blandat ihop begreppen men hoppas att bilderna reder ut vad vi pratar om. kul att diskutera vitlök tummenupp.gif

förresten Fågelvägen, du har inga lökar till salu? den där estniska sorten låter intressant.

Alexander-VG-zon3
CITAT (Preussen @ 25-08-2009, 17:22) *

PICT0002.JPG

PICT0001.JPG

själv kallar jag det för halslök. topplök kallar jag det stora blomsterstängel full med bulbiller som sitter på tex Leningradskij. jag kan ha blandat ihop begreppen men hoppas att bilderna reder ut vad vi pratar om. kul att diskutera vitlök tummenupp.gif

förresten Fågelvägen, du har inga lökar till salu? den där estniska sorten låter intressant.

dom som sätter halslök, blommar dom i topparna ?

dom vitlök jag har/odlat får topplök. iförsig inget fel idet dom är goda att äta.
Preussen
CITAT (flaxss @ 25-08-2009, 18:00) *
dom som sätter halslök, blommar dom i topparna ?

dom vitlök jag har/odlat får topplök. iförsig inget fel idet dom är goda att äta.

inte vad jag erfarit så blommar de.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon