Nu är jag så trött på somliga perenner som inte uppför sig. Mertensian, jättefin första året och år två som en krater på island. Nävorna som fläker ut sig och varken vill stå själv eller väva sig in i annat. Erigeron som vägrar bli uppbunden utan trillar ändå. Brunnerian som är urfin på våren men så fort sommaren börjar får bruna fnoskiga bladkanter. Potentillan som blir helt kal en halvmeter i mitten som sen har jättestänglar som kväver allt på sidorna. Det känns just nu som om mina rabatter är fulla av just såna perenner.
Vad har ni andra satt som inte beter sig så här? Jag skulle verkligen behöva lite tips och råd som det känns.
/Åsa
vanjalarsa
24-08-2009, 19:21
Jag håller med dig. Har idag varit ute och grävt bort en massa sånt där . Usch vad trött man blir.
Undrar också hur andra har det?
mvh vanjalarsa
Eva 33c
24-08-2009, 19:35
Jag tycker att i år har flera växter lagt sig som inte brukar göra det, säkert på grund av allt vatten. Det ser lite trist ut faktiskt, men det var fint tidigare och kommer att bli fint igen nästa år, hoppas jag. Sen har ju olika växter olika lång "livstid". En del växer sig fula på bara ett år eller två, och andra står länge på samma ställe. Det är en uppgift som saknas i många böcker om perenner tycker jag. Jag har en äldre bok som heter Perennboken, inga foton alls, bara teckningar. Men där delar man in växter i olika grupper efter just den egenskapen, jättebra läsning. Då kan man ju i en rabatt försöka få lite blandning, så inte alla växter måste "renoveras" samtidigt.
Tre stora perenner som inte lagt sig i år heller är cephalaria alpina (alpjättevädd) , silphium perfoliatum (skålört) och malva alcea (rosenmalva).