Monarda
Nu har jag beställt 15 m gärdesgård och till den tänkte jag mig rugosor, men några sorter som inte blir så jättehöga. På platsen växer nu Blanc Double de Couber och Maxima men dom måste bort, dom är alldeles för höga. Kan ni tipsa om rugosor som blir max 1,5 m? Kan tänka mig blanda rosa, röda och vita.
Christina i Taxinge~
Albarosen 'Maxima' kan ju bli en riktig bjässe, men 'Blanc Double de Coubert' blir väl inte så mycket mer än 1,5m...?
Jag har aldrig sett nån högre, men det betyder ju inget egentligen tongue.gif

Ett tips, min älsklingsros - 'Will Alderman'! Rugosa som växer vackert, ej högre än 1,5m, rena doftbomben.

Stiffe
Louise Bugnet verkar inte bli alltför hög (<1.5m). (Tyvärr, säger jag).
/S
renate
Henri Hudson blir inte så högt heller,blommar hela sommaren.
Monarda
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 24-08-2009, 21:54) *
Albarosen 'Maxima' kan ju bli en riktig bjässe, men 'Blanc Double de Coubert' blir väl inte så mycket mer än 1,5m...?
Jag har aldrig sett nån högre, men det betyder ju inget egentligen tongue.gif

Ett tips, min älsklingsros - 'Will Alderman'! Rugosa som växer vackert, ej högre än 1,5m, rena doftbomben.

Jag fick faktiskt lov att plocka fram tumstocken, blev osäker på mitt ögonmått, men dom längsta grenarna är faktiskt 2 m på Coubert. Det kanske beror på att den växer bredvid en fjärrvärmeledning! Will Alderman verkar vara en riktig smällkaramell. Vad har den för blomningsperiod? Sen återstår att få tag på den någonstans. Här i mina trakter är inte utbudet så stort direkt.
Christina i Taxinge~
CITAT (Monarda @ 25-08-2009, 19:36) *
Jag fick faktiskt lov att plocka fram tumstocken, blev osäker på mitt ögonmått, men dom längsta grenarna är faktiskt 2 m på Coubert. Det kanske beror på att den växer bredvid en fjärrvärmeledning! Will Alderman verkar vara en riktig smällkaramell. Vad har den för blomningsperiod? Sen återstår att få tag på den någonstans. Här i mina trakter är inte utbudet så stort direkt.

Vet du....jag gick faktiskt ut och kollade min BDdC också......och den var lika hög som jag, dvs 175cm! blush.gif
Så nog talat om den höjden för min del! biggrin.gif

'Will Alderman' är en underbar rugosa!!!!!!!!!!!!
Den blommar från midsommartid (har jag för mig), kanske lite tidigare och den blommar nu också!
I sista veckan på juli brukar den vila litegrann..... smile.gif
Man känner doften på flera meters håll wub.gif

Finns på Rosenposten, om du inte hittar den någon annanstans.

Monarda
Tänkte gräva upp BDdC idag men dom är ju fulla i knopp! Nu blir jag tveksam hur jag ska göra. Om jag klipper ner dom kommer dom att knubba till sig och blomma på lägre nivå? Jag har aldrig beskurit dom tidigare.
Stiffe
Det gör de säkert, men de tar såklart igen höjden nästa år.
/S
Monarda
Gärdesgården kom på plats idag och jag är jättenöjd med hur det blev! BDdC kanske får stå kvar i alla fall, även om den är kal nertill. Nu återstår att hitta andra rugosor som sällskap, det är bara så himla svårt att bestämma sig. Kan nog också tänka mig en clematis som slingrar sig runt störarna.

Så här såg det ur före:

[attachment=41720:P8290583a.jpg]

Och så här blev det:

[attachment=41721:P9070596a.jpg]
Christina i Taxinge~
W O W !!!!!!!!!!!!!

Ååååå, va det är snyggt med gärdesgård!
Du måste vara helnöjd!

*lite avis*

Monarda
Jag är redan nöjd och tänk så mycket nöjdare jag ska bli när det blir fart på Rugosorna som jag nu äntligen har bestämt mig för.
Har beställt följande: Roseraie de l'Hay, Wild Edric, Souvenir de Philémon Cochet, New Century, Ritausma och Therese Bugnet. En salig blandning kanske, men jag tror det kan bli snyggt!
Stiffe
Det blir fina fisken med gott & blandat. smile.gif
/S
Ezereht
Låter underbart tycker jag biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon