Full version: Måndagens rosbilder!
renate
Idag har det varit riktigt sommarvärme och det gillar mina rosor( alla andras också).Nu är jag glad att jag har en del rosor som blommar hela sommaren.Jag vurmar mest för de engångsblommande men en sensommarflor är inte helt fel heller.
[attachment=40951:2009_08_...__Large_.JPG] Knopp på Roseraie de lHay
[attachment=40952:2009_08_...__Large_.JPG] Nypon på samma ros
[attachment=40953:2009_08_...__Large_.JPG] Lichterkönigin Lucia
[attachment=40954:2009_08_...__Large_.JPG] Lilla söta Smarty
[attachment=40955:2009_08_...__Large_.JPG] Jaqueline de Pre,troligen den sista blomman för säsongen
[attachment=40956:2009_08_...__Large_.JPG] Poulsen's Pearl
[attachment=40957:2009_08_...__Large_.JPG] Ghislaine de Feligonde
AK i Sura
yes.gif Härliga måndagsbilder Renate!
Jag tycker alltid det är så spännande så hår på höstkanten att se vilka rosor som hinner blomma om och än ska vi väl slippa frost! Jag har så mycket knoppar i en del av mina rosor så jag blir galen om jag inte får se dem slå ut. Till skillnad från dig vill jag att rosorna ska blomma flera gånger och länge, länge. Nej underbart får inte vara kort!
När jag tittade på dina bilder så fick jag se en "måste ha" ros. Jaquline de Pre är absolut bland det sötaste jag sett. Stod på Löta och kikade på Smarty men Jaquline är ännu finare!

Christina i Taxinge~
Men Anna-Karin, du tittade lääääääänge på Jaqueline när vi var på Löta!
vald till världens vackraste ros häromåret!

Din ser frisk ut, Renate - jag tycker annars att den vackra damen ofta ser rätt sjaskig ut så här års....

Thé
Min Jacqueline har en del svartfläck, men blommorna är helt ljuvliga!
Fny
Jaquline de Pre är ju bara helt fantastiskt söt! wub.gif
renate
Jag ska till Sofiero på lördag och där finns med all säkerhet Flora Linnea.Risken är stor att det hoppar in en och annan ros i korgen haha,det finns plats till fler rosor här,men man vet aldrig.Inga kinkpotta till höstplantering.
renate
Tistagskväll bilder,det hade precis börjat regnar när jag gick ut och fotade.i kväll blir det bara Leander.
[attachment=41032:2009_08_...__Large_.JPG] Leanda,första blomman slagit ut
[attachment=41033:2009_08_...__Large_.JPG] Leander med utsökta knoppar
Kajsa
Vackert renate, då jag är inne i en Rugosa period nu så tittade jag extra på bilderna av den vackra knoppen och nyponet av Roseraie de l´Hay, härligt.
Min Jacqueline du Pré grävdes bort i veckan, världens sötaste blommor men tala inte om bladverket, haft den många år och det fanns inget hopp.
AK i Sura
Hmm om rosorna på Löta såg trista ut så var det säkert därför jag valde bort Jaquline men när jag ser bilden så VILL JAG HA! Smarty var också bedårande söt förstås. Den mest snarlika rosen jag har är Paulsens Pearl, den blommar snällt varje år men drabbas hårt av svartfläck och just nu är den helt skallig!
[attachment=41083:080627paulsen.jpg]
renate
Ja Kajsa min Jaqueline du Pre har också bara en gren med friska gröna blad och även Poulsen's Pearl har inte så många fina grenar men blommorna är ja så söta så jag står ut ett tag till.Smarty däremot är helt frisk.Jag tror även jag ska satsa mer på rugosahybrider,där finns mycket fint.Austinrosor är fin men jag avvaktar hur de klara vintern här i min zon.

[attachment=41086:2009_08_...__Large_.JPG] Leander igen
[attachment=41087:2009_08_...__Large_.JPG] Blance Double de Coubert med nya knoppar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon