Tesa
Igår var grävaren här och grävde ur några kubik blålera ur ett dike här och nu har jag en damm full med vatten. Mycket jobb är det kvar, en del av massorna skall ner i igen och stenar och brygga och en bro och växter m.m. wacko.gif Men det är säkert värt allt jobb! För det här känns jättekul. Nu är mina erfarenheter av dammar begränsade till en minidamm gjord av ungarnas avlagda badbassäng så jag har säkert mycket att fråga om framöver och då verkar jag ju ha hittat rätt ställe här smile.gif
Anna-C
Ååååå, lycka till! biggrin.gif

Det är så roligt med en damm i trädgården! En ny värld öppnas liksom, med sumpväxter och djurliv och såna skojsiga saker!
Jag tror att du kommer att få mycket glädje av din damm - redan på planeringsstadiet! smile.gif
Eva i Västerås
Har du en riktig "naturdamm", utan dukar och krafs? Till och med "naturvatten", kanske?
Jag blir avundsjuk!
Lycka till med planering och design.
Tesa
CITAT
Har du en riktig "naturdamm", utan dukar och krafs? Till och med "naturvatten", kanske

Jajamen, jag bor på gammal sjöbotten med flera meter lera så det är bara att gräva ett hål... laugh.gif
Och vattnet är nästan historiskt, det är en liten skogsbäck som kommer ut under vägen och den finns med på kartor från 1700-talet. Vi har haft kalvar som trampat runt i den här bäckfåran så det var redan som en grund damm men fullt med ogräs och elände eftersom den nästan torkade ut sommartid. Nu finns här också ett par källuppskott så jag räknar med att få vattencirkulation även den torraste av somrar.
Förhoppningsvis så skall vattnet hålla sig såpass fräscht att vi kan använda den som badpöl smile.gif

Jag skulle gärna vilja ha tips på växter som klarar att stå i "rinnande"vatten
eftersom det är rätt så bra flöde ibland på ena sidan av dammen.
TobbeGarden
Gå in på aquainterior.se där kan du beställa brochyrer och få en massa tips. lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon