Full version: Höstodling?
enlg
Hej. Nu när det mesta är skördat känns det för tidigt att hösta in trädgården. Vad kan man så o skörda vid denna tidpunkt? Hur gör ni andra med "åkrarna". Hoppas på fint tips. Hälsningar Lisa
rosita
Asiatiska bladgrönsaker och sallat borde väl gå att så och skörda innan det blir alltför kallt. Jag sådde även spenat för ca 10 dagar sedan och den växer bra.

För att inte ogräset ska sprida sig över hela landet, brukar jag marktäcka med klippt gräs eller annat.
Thomas59
Undrar samma sak.

Har byggt fyra odlingslådor i trädgården ca 80x260 cm och 65 cm höga.

Fyllde en av dem med jord och gödsel men vet inte vad jag ska/kan odla. Finns det något som kan odlas OCH skördas under hösten?

EDIT: Missade svaret ovan om Asiatiska och sallad. Något annat tips eller tips för vintersådd? Hur är det med vitlök?

...eller ska jag satsa på att sätta något nu som som övervintrar och kan skördas till våren/sommaren?

Planen var att ha jordgubbar i en, kryddväxter i en, rotfrukter i en samt potatis i den sista i alla fall för nästa år då potatislandet blir klart.

Bör tilläggas att jag är TOTALT okunnig på odling.
officinalis
Tvååriga växter kan höstsås, många fleråriga växter som gynnas om temperaturomväxlingen kan sås sent på hösten också.
Vet inte om du kanske hinner med att så rättikor nu, enligt instruktionerna så ska de sås i augusti.
Arthemisia
Hej på er,
Jag har hört på flera håll att det går bra att odla asiatiska grönsaker nu (bla på tv i trädgårdsfredag - eller vad det heter). Men var hittar jag frö till det nu? Någon som har ett bra tips?
katah
Runåbergs fröer ! beställ även deras recepthäfte om just asiatiska blad-saker.
Det finns massor av resept att testa!
Betalning av häftet är frivillig.
Anemone nebulosa
Hejsan!

Någon som vet var man får tag i vitlök (som sättlök)? Tänkte sätta det i jorden snart. Eller funkar det att köpa ekologisk vitlök i mataffären och sätta i jorden? Någon som har erfarenhet av lyckad vitlöksodling?
Peztis
Vitlöken borde börja dyka upp i butikerna nu.

Annars är det väl saker som är två- eller fleråriga som kan vara bra att så nu.

Persilja kan man så på hösten.
officinalis
Jag är lite fundersam över det här med höstsådd av tvååriga växter. Vissa vill ha en köldperiod för att gro, medan andra hinner etablera sig för att senare övervintra.
Hur ligger det till?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon