Red Top
Nu har jag sökt på forumet i en timme utan att hitta något svar. Men mycket rolig läsning var det. yes.gif

Jag sådde 'Solanum muricatum', pepino i våras. Har nu två plantor. Både bodde i växthuset från början men en fick flytta ut när det blev för trångt.

Den som stått ute sen början av juli har fina frukter, som ser ut som de ska.

Den som fått stå kvar i växthuset har gröna frukter oavsett hur stora de blir. Vad beror det på? Enda skillnaden är ju var de står. I övrigt har de fått samma behandling vad gäller gödning och vattning.
Alexander-VG-zon3
dom gröna ser inte mogna ut och kan ha utvecklats senare och kommer bli samma färg som den andre när dom mognar.
Red Top
En bra gissning, men den andra buskens frukter är ljusa redan från början, när de är små.

Kan det vara två olika sorter.? confused.gif
Alexander-VG-zon3
jag har inte odlat Pepino innan (även om jag varit väldigt sugen nu i 3år, men aldrig blivit av), så jag vet inte hur frukterna utvecklas.

ser blommorna och bladen samma ut ?

en annan sak jag kan komma på är att dom står olika och därmed utvecklas frukterna olika. både i färg och form och tid.
Red Top
Blommor och blad ser likadana ut.

Jag hade ju trott att den som fick stå kvar i växthuset skulle ge mogen frukt snabbare. Dessutom borde ju frukterna se likadana ut och inte som här två helt olika färger.

Kanske någon som odlat pepino har svar på frågan.
Red Top
Ingen som vet?
Lady Hamilton
Kolla i mitt album med ätbart där finns bild både på blomma och olika frukter
Red Top
Tack snälla Ladyn thanks.gif

Då vet jag att frukterna kan ha olika utseende.

Blev bara väldigt fundersam, eftersom de, på de bilder jag hittade när jag googlade, såg ut som på min första bild.

På bilden hos Impecta, där jag köpte fröerna, är de oxå vitgula med lila rand. Trodde att det kanske skett någon märklig korspollinering
mellan min djungelgurka, tomaterna, drivhusgurkan och pepinon. giggle.gif (Jag skojar!)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon