xayide
Vi har en slänt på baksidan där det växer otaliga mängder ogräss av alla de sorter. Kirsckål, brännässlor, osv...

Tanken var att döda allt ogräss och så gräs, men som någon sa kan det bli tufft att hålla efter slänten då den är så brant att det är svårt att klippa den även med röjsåg.

Då kom iden att plocka bort jorden och blotta berget i dagen. Anlägga ett mindre trådgårdsland och sandlåda längst upp i slänten där man behåller ett par meter jord i höjd med lekstugasn och uppåt. Jag räknar lite på höjdkurvorna och får det till att det är 35-45kbm jord att flytta vilket jag måste göra för hand med sandsäckar, vilket tar tid men inte är några problem.

Vi har ett souteränghus där denna slänt ligger på baksidan och i direkt riktning mot vår "källarvägg". Kan detta vara en dum id'e pågrund av hustypen? (huset har platonmatta mot släntens håll).

Bifogar två bilder på hur det ser ut:

http://yfrog.com/7gimg1149wfrj
http://yfrog.com/ccimg1152j

Har ni kanske andra ideer vad man kan göra av slänten utan att för den skullen sätta huset i risk pga väta, så får ni gärna skriva ner dem.
Malin_MeL
Oj vad fint det skulle bli att ta fram berget! men det är ett stort jobb! jag har hållt på ett bra tag på min tomt med samma uppgift, men jag räknar med max 10 kubik jord, troligtvis bara 5.

Jag tror inte det blir någon fara för huset( jag är dock ingen expert), det verkar ju dessutom stå en bit ifrån slänten? Det vatten som kommer ur berget gör det oavsätt om det ligger jord på eller ej, du verkar ju inte behöva ta ner några stora björkar eller så. De dricker mycket vatten och tar man bort en stor björk så är det tydligen inte ovanligt att det blir lite översvämmningar på den platsen i ett par år.

Lycka till med ditt jätteprojekt! lägg gärna in bilder under tidens gång!
tepa
Hej Xayide

Oj, det var en stor och brant slänt. Kanske inte går att göra som vi gjorde. Men titta gärna på tråden "Slänt full av ogräs" under avdelningen "Ogräs och skadedjur."

Hälsn Tepa
Fågelvägen
Bra att du bifogade bilder!
Ja, att anlägga en gräsmatta i slänten tror jag skulle vara en svårskött lösning. Och se konstig ut dessutom.

Vattenproblem för huset? Funderade på det - alla växterna i slänten tar förstås upp en del vatten, men bara den tid de växer. Så under vinterhalvåret är växterna inte till så mycket hjälp. Och NERFÖR slänten, mot huset, är allt överlopps vatten ändå på väg. Har du talat med grannarna? Det ser ut som om deras hus har samma situation. Har de fuktproblem?

Vet du vilka växter som finns i slänten, utom kirskål och nässlor? Kan du ta reda på vad där finns? Det ser ut som om tidigare ägare hade haft planteringar i slänten, vilket tyder på att det finns ställen med djupare jord och kanske växter värda att rensa fram. Jobbigare, tyvärr, än att gräva upp rubbet.

Eftersom jag är mycket förtjust i berg gillar jag ju din idé att ta fram berget. Om det är så mycket som 35 kbm gör du ändå inte jobbet på en dag eller två, så du kanske kan låta planer växa fram allteftersom. Där mest vatten flödar ner kan du ha en liten bäck, så vattnet med hjälp av en pump återvinns istället för att rinna in under huset. Planteringar i bergsfickor, med det kala berget som bakgrund, kan se vackra och dramatiska ut. På snedden kanske det går att bygga en liten stenstig eller trappa som gör att släntens höjd visuellt bryts av. Utformningen är mest fråga om din egen ambitionsnivå.

Vi har liknande branta slänter, men de var fyllda med sprängsten. Bra mycket hellre hade jag haft ett rejält berg att utgå från!
xayide
Underbart med med lite ideer! Jag tror huset står ca 10 meter från slänten och altanen kommer väl så nära som 1,5-2 meter på nåt ställe. Men som ni säger, på vintern när alla växter ger vika (kirschkål främst) så är det bar a ett stort stycke bar jord i hela slänten, vilket inte alls ser roligt ut. Men uppfattning är att vintertid så är det helt klart lite blötare på gräsmattan men fortfarande inte alls specielt farligt.Jag tror att djupet i slänten går mellan 30cm och upp till 2 meter. Slänten är ca 250 kvm och den ger från vår plana gräsmattan en höjdskillnad längst upp på ca 6 meter. Skall fundera lite över det där med att gräva fram och bra länk till den där tråden, skall läsa lite får vi se. kanske kommer frågor sen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon