Full version: Lammöron
Bee
Mina lammöron har nu upplevt sin tredje växtsäsong och börjar nu se trötta och trista ut. De flesta bladen är vissna. Räcker det att klippa ner dom eller skall jag ta skotten och plantera direkt utan de långa "stjälkarna" som bladen kommer från? Är det lämpligt nu eller bör jag vänta till våren?
oliv
Jag har inget direkt råd till dig, men jag har både de vanliga långa lammöron och den kompakta "Silver Carpet" som inte blommar. Helt klart är jag mest nöjd med "Silver Carpet", blir mycket mindre skräpiga. tummenupp.gif De andra har jag rensat upp, de kommer nog ändå eftersom de fröar av sig. dunno.gif
spacepingo
CITAT (oliv @ 25-08-2009, 10:39) *
Jag har inget direkt råd till dig, men jag har både de vanliga långa lammöron och den kompakta "Silver Carpet" som inte blommar. Helt klart är jag mest nöjd med "Silver Carpet", blir mycket mindre skräpiga. tummenupp.gif De andra har jag rensat upp, de kommer nog ändå eftersom de fröar av sig. dunno.gif

Det förklarar varför mina inte blommar. Jag har Silver carpet. Jag tycker att de är mycket fina och var rätt glad åt att de inte blommade och blev skräpiga som "vanliga" blir. Jag hade ingen aning om att de inte blommade alls.
Red Top
Varje vår går jag rätt hårt åt mina lammöron. Klipper bort alla stänglar och räfsar bort allt som sitter löst. De blir jättefina.

Mitt enda "problem" är att de breder ut sig lite väl mkt. smile.gif
Pius
Var har ni fått tag i Silver Carpet? Finns det frö till den?

Den vanliga sortens lammöron växer som rena ogräset hos mig. Det är bara att klippa ner så skjuter den snart nya blad.

Pius
oliv
CITAT (Pius @ 25-08-2009, 14:14) *
Var har ni fått tag i Silver Carpet? Finns det frö till den?

Pius

Jag tror den är ganska vanlig i handelsträdgårdar. tummenupp.gif
Bee
Ni pysslar alltså om dom på våren. Gott. Även vissna blad täcker ju marken och hindrar ogräs smile.gif
Jag skulle ha rensat och delat i våras men det blev inte så utan de har fått växa "fritt". Och visst breder dom ut sig rejält! Det här med blommorna är intressant. Första året blev det inga, förra året massor och i år inga. Blommorna är söta. Dom ser ut som ullig lammpäls med små rosa/lila blommor.
Jag behåller dom i stället för attt skaffa nya. Pengarna får gå till andra behövande. Jag behöver alltid nya växter smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon