emmsing75
Jag har i höst tänkt sätta ett familjeäppelträd, dvs ett äppelträd som har flera olika sorter inympat. Var tidigare lite inne på att sätta ett familjeträd med olika frukter men blev då "varnad" att det inte var så bra för att de var svåra att sköta, främst vid beskärningen. Denna nackdel borde väl inte vara aktuell om man bara har samma typ av frukt, dvs äpple om än lite olika sorter men finns det andra nackdelar eller rent av fördelar med familjeäppelträd? Är det några speciella sorters äpplen man bör se till finns med på trädet? Tanken är att det ska vara äpplen som främst är goda att äta direkt och gärna kommer vid lite olika tidpunkter på säsongen, men vinterfrukt har vi i dag och det blir inte att vi äter av.
Aqvakul
Det blir tyvärr besvär vid beskärningen, då ymparna växer på olika sätt. Personligen skulle jag absolut satsa på flera olika träd, om jag hade plats.
AndersKjellsson
Familjeträd är helt klart något för den med minimal plats, men jag har sett familjeträd som sett rätt schyssta ut, man måste ju inte maximera antalet sorter, man kan ju köra med två sorter och försöka få två med ungefär lika stor växtkraft. Det är ett strålande sätt att förlänga säsongen. Man kan ju också ympa in extra sorter på ett redan existerande träd. Jag vet de som bytt äppelsort helt genom ympning med fint resultat som gett stor mängd frukt på kort tid. Men det kräver ju helt klart lite vana för att få till det direkt.
Åsa, mälardalen zon 2
På den plats man kan ha 1st normalt familjeträd ympat på A2 kan man lätt få plats med 2-3st äppelträd ympade på B9.

Alla äppelsorter har olika växtsätt så även om man ex. bara har svagväxande sorter så kommer trädet att få lite ojämnt växtsätt, och kanske inte så estetiskt + som många säger svårt att forma till med beskärning. Men det är ju kul med många sorter på ett träd själv har jag ympat in lite fler sorter på mitt Aliceträd, så med tiden kanske det blir lite mera udda i det estetiska men allt behöver ju inte se perfekt ut.
KURT
Vad är det för "familjeträd med olika frukter"? Olika arter?????
Davidia
Instämmer med Åsa! Jag tycker faktiskt det är rent förfärligt att alla äppelträd, oavsett var man bor i Sverige, är ympade på A2! Det finns flera bra grundstammar som är tillräckligt härdiga, som man få bra äppelträd på även i privata trädgårdssammanhang. Om man bara väljer rätt grunstam skulle man kunna få plats med flera fruktträd på en mindre yta - även på längre sikt. Det finns svagväxande grundstammar för päron, plommon och körsbär också, inte bara för äpplen.

Kurt - det fins faktiskt familjeträd som har olika frukter på sig, en gren päron, en gren äpple, en gren plommon, osv. De är inte alls vanliga här i Sverige eftersom skötseln är urjobbig (on du tycker att olika sortersäpplen får konstiga grenvinklar på ett äppelfamiljeträd, då ska du se sådana här träd!). Man producerar sådana träd genom att ta spön och fläta samman dem, varpå de planteras om tillsammans i en enda kruka.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Davidia @ 30-10-2009, 11:08) *
Kurt - det fins faktiskt familjeträd som har olika frukter på sig, en gren päron, en gren äpple, en gren plommon, osv. De är inte alls vanliga här i Sverige eftersom skötseln är urjobbig (on du tycker att olika sortersäpplen får konstiga grenvinklar på ett äppelfamiljeträd, då ska du se sådana här träd!). Man producerar sådana träd genom att ta spön och fläta samman dem, varpå de planteras om tillsammans i en enda kruka.

Såna har funnits att köpa i sverige och tekniskt sett är det inte flera frukter på samma träd när man flätar ihop dem. Tyvärr brukar de inte leva speciellt många år, stenfrukter klarar inte att flätas ihop sådär och använder man päron bland de man flätar ihop brukar de växa så kraftigt att det stryper alla de andra sorterna. Därför har man slutat tillverka och sälja denna typ det är ju lite lurendrejeri att sälja något som kanske inte ens lever så länge att man får någon skörda att tala om.
KarinSKARA
Jag är varm förespråkare för familjeträd.
Det är inte så många som är duktiga på att beskära till vackra träd, och vad gör det om de växer lite olika. Huvudsaken är väll att man får frukt på liten yta.
Med många familjeträd kan man få massor av sorter, utan att behöva hyra plats hos grannen tongue.gif
KURT
Man kan få många sorters äpplen utan att använda sig av familjeträd! Om man ympar in grenar av andra sorter på vuxna träd, då minskar man riskerna med snedväxta kronor.
Bassam
Hej
Man tycker familjeträd för att man har små plats och det är roligt att man har blommor och frukt under vår och vinter , men det behöver svaggrund sort .
Nackdelar
1 trädkron blir inte bra efter några år .
2 det är lätt att skada om känsliga sort till sjukdom ligger nera okänsliga sort blir bada sjuka på grund att känsliga sorten smita okänsliga så träd kan inte leva längre.
H: Bassam
silverräv
Hej

Det finns två klara fördelar med familjeträd som ni inte tänkt på.
Korspollineringen är fixad om man väljer rätt sorter, vilket plantskolan vanligen tänkt på.
Det blir snabbare frukt på sorter som annars ger först efter många år efersom man har ympat in äldre grenar.
Vi fick Reine Claude redan första året på ett plommonfamiljeträd.
Vi har även familjeträd med äpple och päron. Visst kan de se lite lustiga ut men det spelar väl ingen roll.

2009 var ett fantastiskt fint frukt år för oss. rolleyes.gif
Jan af Lisö
Jag tycker att det är kul med äppelträd där man själv ympar nya sorter på. På mitt Säfstaholmträd med tråkíga frukter har jag numera 9 olika sorter, även om flera av dessa inte har gett frukt ännu.

Trädet kommer inte att vinna några skönhetspriser, men det är inte menigen heller.

Tips
1. Undvik alltför starkväxande ympar (även om jag har själv inte följt denna princip slaviskt)
2. Använd "grundsorten" som inte är mottaglig för sjukdomar, t.ex Säfstaholm
3. Undvik sorter som har lätt att dabbas av kräfta
4. Ta inga ympar från grannarnas träd som med stor sannolikhet är sjudomsbärande
5. Räkna med att behöva ge stöd åt vissa grenar när desa bär frukt. Gäller grenar av sorter som är mer starkväxande och grövre än "grundsorten"
6. Gör någon vettig planering av trädet INNAN du börjar ympa. Det missade ja så nu har jag 20 ympar utspridda hejvilt över trädet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon