emmsing75
Till nästa sommar har jag tänkt utöka min odling i pallkragar till en ny plats där mina barn kan äta direkt ur lådan så de slipper gå i "mina". Precis bredvid finns en fyrkantig sandlåda (kanske ca 1,2 *1,2 m av vanlig modell som sälj på beijer, bauhaus mm) och det skulle se dumt ut att ha vanliga pallkragar där så jag har tänkt bygga en egen som har lite olika nivåer och som ska innehålla jordgubbar, sockerärtor, gurka och ev andra grönsaker/bär. Jag skulle gärna ta del av bilder på hemma snickrade odlingslådor som ni andra har gjort för att få lite inspiration. Känner mig lite osäker på vilka max mått som gäller när man vill bygga i olika nivåer och hur många nivåer som är funktionellt. Vet inte heller riktigt hur jag på ett snyggt sätt ska få till det med växtstöd för gurka och sockerärtor när jag inte har någon vägg att sätta upp spalje på. Tacksam tips och inspiration!
Paeonia Lactiflora
Hej,

Grannen på landet har gjort ett jordgubbstorn till sina barnbarn. Det ser ut så här ovanifrån:

[attachment=41047:jordgubbstorn.jpg]

Kanske inte helt självklart vad jag menar, men tornet består av successivt mindre kvadrater, där en kvadrat är vriden 45 grader i förhållande till den föregående. Jag skulle kunna fota det till helgen och lägga upp här om du vill?

/Helen
Dunder Bettan
CITAT (Paeonia Lactiflora @ 25-08-2009, 23:42) *
Jag skulle kunna fota det till helgen och lägga upp här om du vill?

/Helen

Det låter jättespännande! Fota gärna och visa!!!
Paeonia Lactiflora
Jordgubbstornet (som visade sig vara ett smulbärstorn):

[attachment=41347:Aug2009_031.JPG]

Många plantor på liten yta! Ett problem är förstås att en del får mycket mindre sol än andra, men den händige kan kanske bygga tornet som en karusell smile.gif?

ABCiV
Jättefint! kul variant.. dock skulle det inte funka hos mig.. jag är för dålig på att vattna och de översta stackarna skulle nog torka ut av både vind, sol och vattenbrist.
emmsing75
Vilken fin/bra lösning för jordgubbarna, det skulle mina barn nog gilla. Verkar ju vara mer lättplockat högre upp om man vrider lådorna än om man bara bygger "rakt" med mindre lådor över. För att nå de längst upp måste man ju då sträcka sig inåt och uppåt om ni förstår vad jag menar. Funkar nog inte lika bra för andra sakerna jag vill plantera men jag skulle kunna ha en vanlig rak och en snurrad. Tar fortsatt gärna emot fler idéer så har nån annan andra tips skicka in dem.
Alba
Så fint torn och så praktiskt.........det ryms mycket växter på liten yta.
blomkronan
Det här har jag hållit på med på mina lediga dagar den senaste tiden smile.gif
eftersom jag tycker pall kragarna har fel mått har jag här bygg mått som passar mig:)
och i olika nivåer...

Längst bak har jag byggt 2 st, 2,30 x 30 cm avlånga djupa lådor en till tomat och en till gurka smile.gif
framför dom i olika former lägre lådor till lök, paprika, kryddor och lite annat...

är ju inte klar än... men här är ett tips på hur man kan göra wink.gif
[attachment=42347:DSC03009.JPG]
[attachment=42348:DSC03010.JPG]
[attachment=42349:DSC03011.JPG]
ingrid fuxwall
CITAT (blomkronan @ 22-09-2009, 23:37) *
Det här har jag hållit på med på mina lediga dagar den senaste tiden smile.gif
eftersom jag tycker pall kragarna har fel mått har jag här bygg mått som passar mig:)
och i olika nivåer...

Längst bak har jag byggt 2 st, 2,30 x 30 cm avlånga djupa lådor en till tomat och en till gurka smile.gif
framför dom i olika former lägre lådor till lök, paprika, kryddor och lite annat...

är ju inte klar än... men här är ett tips på hur man kan göra wink.gif
[attachment=42347:DSC03009.JPG]
[attachment=42348:DSC03010.JPG]
[attachment=42349:DSC03011.JPG]

Oj vad du är duktig!
blomkronan
CITAT (ingrid fuxwall @ 23-09-2009, 21:41) *
Oj vad du är duktig!

Tack, det är kul att få höra att man är duktig shy.gif
Alba
CITAT (blomkronan @ 23-09-2009, 21:49) *
Tack, det är kul att få höra att man är duktig shy.gif

Med risk för att du blir trött på att höra det....... så duktig du är.....imponerande. bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon