Full version: Lusiga Hibiscusar
Eva St
Tog med både min stamhibiscus och den vanliga hem från stugan när vi fick flytta därifrån i faslig fart för att vårat sommarvatten frös när det kom en riktig köldknäpp i mitten på okt. När jag väl installerat mig i civilsationen igen upptäckte jag fullt av lus på båda blommorna. VARFÖR???? Har det med temperaturväxlingarna att göra eller vad. Stamhibiscusen har jag dragit upp från stickling för snart hundra år sedan och den har aldrig krånglat förut. Nu har jag i alla fall sprayat dem med såplösning ett antal gånger och hoppas de tillfrisknar efter det. Vad har jag gjort för fel i år som jag inte gjort tidigare?????????
Eva St
Åsa, mälardalen zon 2
Du har inte gjort något fel vissa år är lusår andra inte. Troligtvis fick du med någon liten lus när du tog in växten och det räcker med en lus för att det ska bli många.

Hibiskus brukar vara en växt som brukar få en massa löss så har du inte haft problem tidigare så har du haft en otrolig tur.

Fortsätt duscha växten med såpvatten det brukar fungera men man kan behöva upprepa behandlingarna med någon veckas mellanrum i 4-6 veckor.
Eva St
Då fortsätter vi med behandlingen och hoppas den ger resultat
Eva St
Emser
Kan det inte för att den togs in i all hast. Växter som har stått svalt ute och sedan flyttas in får ofta löss eftersom deras sockerbalans inte är inställd på inomhus utan tvärtom... wacko.gif Även växter som, innan man tog in dem, inte visade några tecken på ohyra får det som på beställning... wink.gif. Kan det ha något med det hela att göra?
Alpiner i Halmstad
Risken för angrepp ökar när plantorna blir för torra under sommaren eller när avdunstningen förändras snabbt när man tar in dem. Sockerhalten stiger i bladen.
Lössen har med andra ord fått dukat blad.
Någon liten lushona sitter alltid och väntar.
M.v.h. Bernt
Emser
Tack, Bernt, för att du håller med mig! *bockar & bugar*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon