[attachment=40987:IMG_0569.JPG]bladen ser nästan ut som tulpan fast de växer ovanför varandra. den har inga löker utan rötter och har nyss skjutit ett rotskott som syns på bilden. har inte kommit några blommor alls i år.
Blden påminner om Liljekonvalj.
Ja, vädigt lika liljekonvalj, men de har väl inte flera blad på samma stjälk? Mina konvaljer har ialla fall bara ett blad/stjälk.
Jag har inte en susning om vad det kan vara...
Inte för att jag vet vad det är men Liljekonvalj är det inte...
vanjalarsa
26-08-2009, 07:01
Köpte en gång en växt på trädgårdsmässan . Den heter Roscoe och ett till namn som jag glömt. Men bladen påminner om de på din bild. Iallafall så har den här blommat varje år med blålila nästan orkideliknande blommor som tyvärr blommar en väldigt kort tid.
KOlla på det namnet och se om det kan vara den.
lycka till!
mvh vanjalarsa
Det där är liljekonvaljer! Kika noga på bilden så ser man en knopp och rizomer med rötter. Så visst ÄR det liljekonvaljer.
På mina konvaljer ser jag att det finns mer än ett blad på varje 'stam'.
Eva 33c
26-08-2009, 07:57
Nu har jag glott på din bild en längre tid. Min första tanke var också liljekonvalj, mina har två blad per stjälk. Men det är ändå någonting som inte riktigt stämmer tycker jag. Och eftersom du har liljekonvaljer själv också så har du säkert jämfört och tycker att detta ser annorlunda ut.
Det finns ju några släkten som står konvaljen ganska nära, som polygonatum (getrams med flera) och maianthemum (vipprams tex).
Jag har maianthemum racemosa (vipprams) och det skulle kunna vara nåt sånt. Problemet är att växter ofta ser olika ut beroende på hur långt de hunnit. En fullvuxen vipprams har andra blad än dina, men ett nytt skott är väldigt "konvaljlikt", och en fröplanta ser ut på ett tredje sätt...
Kanske blir det lättare att se nästa år när den vuxit på sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.