Full version: Blommande rödbetor
Arnwidh
Vissa av mina rödbetor har utvecklat jättelånga stänglar med blommor på, men själva betorna är små. Vad har jag gjort för fel? Eller ska jag bara vänta lite längre så de hinner växa till sig?

Åsa, mälardalen zon 2
Kall jord vid sådden kan få rödbetorna att gå upp i stock = blomma. Släktingen mangold har varit lika knepig den med den där kallperioden i början av juni verkar ha varit kall nog för att även där ge lite plantor som går i stock (och jag sådde ändå ganska sent i år jämfört med när jag brukar så)
Arnwidh
Ok, så det är orsaken. Vad ska jag göra nu? Är de blommande betorna körda? Kan man förebygga detta inför nästa år?
Åsa, mälardalen zon 2
Ät upp de blommande betorna (blasten är ju ätlig), det brukar i stort sett inte bli något under jord att skörda av dessa.

Det är inte så mycket man kan göra nästa år mer än att inte så för tidigt, någonstans runt +7-8C är minimitemperaturen jorden bör ha då man sår rödbeta men det kan vara bra att låta jorden bli något varmare om man vill ytterligare minska risken för stocklöpning. Vädret kan man inte göra så mycket åt så blir det en sen kallperiod så är det lätt att en del plantor går upp i stock även om man inte har sått för tidigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon