Hej !
Vi har varit på semester bla i Mora såg vi en trädgårdsdekoration som skulle vara perfekt present till min svärmor! Det är alltså en gumma i naturlig storlek som står i rabatten med ändan i vädret

jättekul enligt mej.Jag har letat på nätet men när man går bet så vänder man sej till er kära odlavänner! Har någon ett tips är jag så tacksam
Chamomille
25-08-2009, 13:46
Ja, jag känner ju en gumma som gör sådana. Men hon bor i Finland.
Jag vet precis vad du menar men jag ahr inte heller lyckats hitta någon.
Kanske det är så att de är hemtillverkade....alltså utsågade av en duktiga man och målad av en duktig kvinna (fördomsfulls....nääää....inte jag)
Det kanske är på hantverksmässor de säljs.....bar en gissning.
Chamomille
25-08-2009, 13:57
Är ni intresserade så kan jag ju ringa och beställa. Och det är
hon som gör dom
Bitta98
25-08-2009, 14:04
Hej Klint!
Tittade på din profil och såg att du bor i Ärtemark (ligger väl i Bengtsfors kommun) i så fall vet jag att blomsterlandet i Uddevalla har (i alla fall för en vecka sen) en så trädgårdsdekoration som du är ute efter.
ninnisky
25-08-2009, 14:36
Jag är i Mora på fredag - var stod gumman någonstans??? Måste absolut kolla in henne för jag vill också ha
Jag har haft en sådan i min trädgård !röd rumpa med vita prickar på och rosa ben

Det var en kille i byn här hans mor gjorde sådana så jag beställde en.Nu är tyvär "rumpan"väck , den blev härjad av väder och vind här vid sjön

Kul grej !alla frågade här om jag stog i landet och rensade jämt
skogstroll
25-08-2009, 15:29
har sett att Nacka Byggnadsvård har en hund som "sticker ner huvet i marken" och bara rumpan sticker upp. Söt :-)
Känner också igen rumpan. Undrar om det inte är Kronbloms Malin som stått modell? Fanns det inte en figur som hängde utanför balkongräcket också? Har ett svagt minne av att nån visat/pratat om det här på Odla för bra länge sen...?
Att jag tänker på Kronblom och hans Malin när jag ser rumpan beror på att jag sett dom tillsammans i en trädgård.
Inte rumpan i vädret men andra fina grejer för trädgården.
Pojke och Flicka var väl söta och Tomtebobarnen-
Dekoration för trädgården.
Hej Allihop!
Man blir så glad och imponerad varje gång man går in här!
Ska ta mej till Uddevalla snarast och titta.Annars kanske jag kan höra av mej igen till dej Chamille (hoppas jag stavat rätt)Visst påminner den om Kronbloms käring.I Mora stod hon vid ett stort rött hus vid genomfartsleden tror det var turistbyrån

till alla engagerade odlavänner!!
Chamomille Sorry borde kunna ditt namn har läst det ett 100tal ggr.Slarvigt
Hej ninnisky!
Vi kom söderifrån,det ligger en parkering på höger sida vid järnvägen,huset ligger på andra sidan vägen det är en stor trädgård så man ser nog inte gumman om man inte stannar.Men gör det! Mora är en mysig stad Lycka till
ninnisky
25-08-2009, 20:17
CITAT (Klint @ 25-08-2009, 18:43)

Hej ninnisky!
Vi kom söderifrån,det ligger en parkering på höger sida vid järnvägen,huset ligger på andra sidan vägen det är en stor trädgård så man ser nog inte gumman om man inte stannar.Men gör det! Mora är en mysig stad Lycka till
Oh, tack - då vet jag precis var det är!
Östhammars marknad säljer sånna varje år, men det hjälper ju inte dig...
Vid sidan av Halleberg, Vargön, fanns en tillverkare av sådana, men huset har varit till salu så jag misstänker att det är slut med det. Har inte tänkt på om skylten finns kvar

. Hoppas du hittar en i allafall, verkar finnas lite här och var.
Chamomille
25-08-2009, 21:29
CITAT (Klint @ 25-08-2009, 20:37)

Chamomille Sorry borde kunna ditt namn har läst det ett 100tal ggr.Slarvigt

Farbror Blå
25-08-2009, 22:53
Kan du inte bara åka hem till svärmor och ställa dej där själv när du har tid över?
Chamomille
25-08-2009, 22:58
CITAT (Farbror Blå @ 25-08-2009, 23:53)

Kan du inte bara åka hem till svärmor och ställa dej där själv när du har tid över?
Farbror Blå
25-08-2009, 23:09
Jamen istället för att Klint köper något dyrt till svärmor, kan man inte bara turas om att stå i kjol i landet?=)
CITAT (Farbror Blå @ 26-08-2009, 00:09)

Jamen istället för att Klint köper något dyrt till svärmor, kan man inte bara turas om att stå i kjol i landet?=)
1.min egen rädgård behöver all tid ja g ev. har
2.har nog inte riktigt de fysiska tillgångar som krävs om du förstår vad jag menar!
3. tanken var iallafall god, eller ja åtminstonde rolig det tackar ja för
En figursåg !en bit playwood och en penna lite färg och en pensel så kan man fixa en "rumpa" själv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.