Fick en Passionsblomma i somras som blommat jättefint hela tiden. Undrar nu hur jag ska sköta den med gödning och annat på bästa sätt i vinter????
Eva St
zaaritha
08-11-2003, 00:40
Hej!
Ska stå svalt, ca 5-10 grader.
Ingen gödning under vintern!
Vattnas lite när man " känner " att det behövs!
Så har min levt nu i ca 3 år!
Lycka till!!
M-B
Men Hallå jag hade ju hoppats på att ha den i vardagsrumsfönstret hela vintern och att den skulle klara det med glans och blomma för mig hela kalla Kung Bore - tiden men det går alltså inte. Tycker det känns lite trist att behöva gömma den i källaren tillsammans med Änglatrumpeter och annat men är det enda sättet alltså?????
Eva St
zaaritha
08-11-2003, 00:57
Nja, du!!
Min har stått i " mjölkrummet " ( bor på nedlagt lantbruk ) från okt.-april.
Och har tydligen trivts m det, den blommar väldigt inomhus se´n !!
Men, den blommar ju ändå mer ute i skyddat läge!
M-B
Ingrid på Västkusten
08-11-2003, 09:42
Vet Du vilken sort det är?
Vissa sorter går hur bra som helst i stugvärme fast de ser risiga ut och itne blomamr de hela vintern heller(oftast).
Vilken färg på blomman?
Hälsar Ingrid
Det står caerulea på den och den har blå blommor. Hoppas det är en som går bra i stugvärme.
Eva St
Ingrid på Västkusten
13-11-2003, 13:07
Ja den är supertålig, kyligt som varmt.
Hälsar Ingrid
Inger i Huddinge
13-11-2003, 22:04
Jag köpte en likadan i somras. Visst har den blommat med några blommor.
Jag brukar ställa ner mina orkideer i en bunke med vatten ca 1 ggr/vecka och då fick passionsblomman hänga med i bunken den oxå. Såg då att den verkar vara väldigt törstig jämt, fast när jag vattnade ovanifrån så kändes den blöt.
Nåväl efter den behandlingen en gång i veckan så blommar den som aldrig förr. tom nu i mörka november slår den ena blomman ut efter den andra.
Min står i ett västerfönster i den goa stugvärmen.
Roligt är det i alla fall.
Inger
Tack och åter Tack då låter jag den stå kvar och pryda sin plats i fönstret inne i stugvärmen.
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.