Monarda
Satte ner en barrotad pinne i våras som har grenat ut sig rejält och den längsta stammen är den en bit över 2 m. Frisk ser den ut, inga angrepp alls men inte en enda blomma har den behagat bjuda på. Den står i sol från tidiga morgonen och hela förmiddagen, är det för lite? Den skulle ju vara skuggtålig.

[attachment=41001:P8230575.jpg]
oliv
Om du har planterat den i år, får du vänta till nästa år för blomning. Alchymist blommar på fjolårsskott. Dessutom är det en fördel om man böjer några grenar lite vågrät, ger fler blommor.
renate
Min Alchymist har också växt bra,planterade den i höstas.Den hade några blommor på grenarna längst ner sedan inget mer.om den blommar på fjolårsskotten vill det till att den inte fryser ner,då blir det inga blommor som på min Frühlingsduft.
[attachment=41031:P1030136__Large_.JPG]
Kajsa
Eftersom jag är osäker hur mycket kyla den tål så snor jag in den i vinterväv, men nu börjar den snart bli väl stor för det, kanske hoppar över det i vinter ? Fryser den så blir det inga blommor som renate skrev, det är kruxet. Rosen är ovanligt vacker, vet inte om man står ut en sommar utan blommor.

Freja och Alchymist i sommar
renate
Här ska det införskaffas vinterkappor till en del av rosorna,Alchymist,Leander och ev Frühlingsduft så jag har en chance att ser den blommar någon gång,för i år blir det inga blommor på den.Jag trodde inte att Frühlinggsduft är så känsligt eller har jag fått ett dåligt exenplar?min är gammal.Kanske borde jag köper en ny Fd.
Stiffe
Vår Alchymist planterades förra hösten. Den har växt jättebra, och är helt frisk. tummenupp.gif Det är bara att hoppas att det fortsätter så. Lite blommor blev det allt i år. smile.gif

[attachment=41091:Alchymis...lommor_1.JPG]
Blommor

[attachment=41090:Alchemyst1.JPG]
Buske

Renate: Tror du inte bara att det var denna för rosorna tuffa vinter som saboterade blomningen?

/S
renate
CITAT (Stiffe @ 26-08-2009, 22:59) *
Vår Alchymist planterades förra hösten. Den har växt jättebra, och är helt frisk. tummenupp.gif Det är bara att hoppas att det fortsätter så. Lite blommor blev det allt i år. smile.gif

[attachment=41091:Alchymis...lommor_1.JPG]
Blommor

[attachment=41090:Alchemyst1.JPG]
Buske

Renate: Tror du inte bara att det var denna för rosorna tuffa vinter som saboterade blomningen?

/S

ja möjligen men Frühlingsduft har blommat dåligt de sista åren,förra sommaren kom några blommor i augusti,den har denna vinter på sig,blommar den inte nästa sommar heller bir det soptunnan.
Christina i Taxinge~
CITAT (renate @ 26-08-2009, 23:35) *
ja möjligen men Frühlingsduft har blommat dåligt de sista åren,förra sommaren kom några blommor i augusti,den har denna vinter på sig,blommar den inte nästa sommar heller bir det soptunnan.

Renate, har du gallrat ur din Frühlingsduft nåt på sistone?
När jag gjorde det för några år sedan blev reultatet mycket bättre blomning - nu är jag nöjd med den!

renate
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 27-08-2009, 10:32) *
Renate, har du gallrat ur din Frühlingsduft nåt på sistone?
När jag gjorde det för några år sedan blev reultatet mycket bättre blomning - nu är jag nöjd med den!

Joda den är gallrat,finns inte så många grenar att gallra,möjligen står den för nära bokhäcken,men det gör fler och de är inte så kinkigt.Nu ser den rätt så beskedligt ut med friska grenar men jag vill ha blommor på den,inte bra gröna grenar.Vet inte om jag vågar flytta den den är rätt så gammal.
Monarda
CITAT (Kajsa @ 25-08-2009, 23:10) *
Eftersom jag är osäker hur mycket kyla den tål så snor jag in den i vinterväv, men nu börjar den snart bli väl stor för det, kanske hoppar över det i vinter ? Fryser den så blir det inga blommor som renate skrev, det är kruxet. Rosen är ovanligt vacker, vet inte om man står ut en sommar utan blommor.

Freja och Alchymist i sommar

Det var som tusan, det hade jag ingen aaaning om! ohmy.gif Men vad ska man bädda in den med? Duntäcket? d010.gif
Kajsa, vad är vinterväv och var får man tag på det. Eller duger det med vanlig säckväv? Ska man ha någon fyllning? Halm, kanske? Oj, så många frågor det blev.
strandskatan
Solen räcker säkert till, min får inte mer, den växer mot ett körsbärsträd, morgonsolen är viktigast. Alchymist är så underbart vacker, var tvungen att gå och titta på den flera gånger om dagen när den blommade (det var första gången den blommade i år, planterad förra våren).
russin
Jag äger två klängrosor och den ena är en Alchymist (köptes som sådan i alla fall - jag är dålig på rosor).
Min erfarenhet är att Alchymisten är väldigt tålig. Jag har misshandlade min rätt friskt förra hösten och den bev enorm detta år och blommade i överflöd.
Synd bara att den blommar så kort tid och att blommorna ser ut som urvridna disktrasor när dom slagit ut helt.

Jag bor visserligen i zon 2 och den står mot en husvägg, men jag har aldrig täckt över den eller skyddat den på något sätt inför vintern.

Kajsa
Monarda

Här har du en bild på vinterväv, en tjock grön väv, ganska stel, köps på metervara hos Handelsträdgårdarna. Billig och kan användas många år, fastnar lite i taggarna men inte värre än man får bort den på våren. Du kan snurra in rosen två varv så klarar den sig utmärkt kalla år.

När rosorna blir riktigt stora blir det lite svårare, då får dom väl frysa ner en ggn ibland. Min Alchymist har en kall och blåsig plats i en stor rabatt där hela nordanvinden dånar in. Bor i zon 3 - 4 så den är på gränsen att klara sig.
( Rosorna på bilden är Trier och Hyde Hall )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon