hestbak
Min kompis har en grön Dionaea som jag ska få en del av. Frågan är bara hur delar vi den? Ingen av oss vet något om sådana här blommor.. Är det bara, som på en del växter, att "bryta av" en del, med rötter och några blommor och hoppas det funkar?
Tyvärr blir det svårt att beställa frön, och köpa en i affären..helt omöjligt då vi bor på Island och denna planta vart insmugglad av en vän till min kompis.
Hoppas någon kan hjälpa oss!
Tack på förhand
Anna
Evyk
Hej!
Jag kände en växtvän som väntade tills det kom upp en liten småplanta.
Tar nått år tror jag. Därefter vågade han dela den så att miniplantan kom för sej själv.
De är svåra att få att överleva. Matar hon den med småflugor:)
Lycka till!
Nauti
Det skall gå att dela dem om man ser att kommer upp bladrosetter från olika ställen. Annars skall det ju även fungera att ta bladsticklingar på venus flugfälla.
hestbak
Hur tar man bladsticklingar..?

Hon matar den ibland, men den är rätt duktig på att fånga flugor själv! Såg den göra det en gång, det var häftigt.

Tack för all hjälp
/ Anna som inte kan mycket om blommor, men är villig att lära
Nauti
CITAT (hestbak @ 27-08-2009, 14:38) *
Hur tar man bladsticklingar..?

Hon matar den ibland, men den är rätt duktig på att fånga flugor själv! Såg den göra det en gång, det var häftigt.

Tack för all hjälp
/ Anna som inte kan mycket om blommor, men är villig att lära
Jag har inte gjort det själv men det finns information om det på en del sidor om köttätande växter.
Det enda jag vet är att man skall bryta av stora friska blad så långt in som möjligt så att man får med sig det vita längst ner på bladet intill stammen. Sedan skall de stoppas ner i valfritt näringslöst medium och hållas i en ganska varm och fuktig miljö. Som när man tar vanliga sticklingar alltså, med den skillnaden att det inte får vara någon näring i mediumet. Jag tror att sphagnummossa rekommenderats men det går nog bra med torv, rockwool, perlite eller liknande om du har det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon