Full version: Grön tagetes
joulanta
Beställde grön tagetes från en utlänsk fröfirma. Men fick inte fröna förrän midsommar. Eftersom det var så lite frö i påsen så satte jag 2 frö för att få se den blomma och för att få flera frön.
Plantorna kom upp fort, som en vanlig tagetes men sen växer den trögt Är det nån som har testat grön tagetes eller provat att så tagetes så sent?
blomkronan
Tagettes ska vara flerårig... men inte i vårat klimat du kan ta in dom innan frosten, och låta dom växa vidare... osäker på om dom vill stå i rumsvärme eller svalt.

Vore kul om du vill visa oss med en bild sen... om dom hinner blomma smile.gif

Jag minns inte när jag satte mina frön... bara att det var sent kan ha varit runt midsommar, men dom blommar nu smile.gif
katah
Kan man spara även andra tagetes frostfritt ? oj i så fall !
Alla mina vita tagetes ska i så fall in!
Trivs de i ett frostfritt växthus eller ska man ha dom inomhus?
blomkronan
Det måste gälla alla sorter av tagetes smile.gif Jag hade läst det i en av mina böcker att tagetes var flerårig, har du flera kan du ju prova flera sätt att övervintra på...
Ålgryte
När jag i höstas tog in balkonglådan med pellisar följde stora fina blommande tagetes med. De fick samma omsorg som pellisarna men klarade inte inomhusklimatet.

I våras fick jag mera bevis - sådde tagetes och lät krukorna vara kvar inne. Ynkliga små rackare medan de som fick komma ut har vuxit sig stora. När innekrukorna så småningom kom ut repade de sig ngt.

Kanske trivs de bättre i växthus men det har jag inget.
katah
Mina pellisar trivs och blommar över vintern i mitt växthus så då får tagetes göra sällskap åt dom !
joulanta
Mina gröna tagetes har fortfarande inga knoppar flirting.gif Har dom i uterummet och passar om det verkar bli frost. Om blommorna verkligen är gröna så lägger jag givetvis in bilder av den. Kul med annorlunda färg av en vanlig blomma coolgleam.gif
blomkronan
CITAT (joulanta @ 27-08-2009, 22:24) *
Mina gröna tagetes har fortfarande inga knoppar flirting.gif Har dom i uterummet och passar om det verkar bli frost. Om blommorna verkligen är gröna så lägger jag givetvis in bilder av den. Kul med annorlunda färg av en vanlig blomma coolgleam.gif

Hoppas... hoppas... att du får dom att blomma i år, det vore så kul att få se bilder smile.gif
Det där med tagetes färger har jag tänkt fråga om tidigare får väll passa på nu...

vit, gul, röd och orange (och nu grön) finns ju, men är det någon som vet om man kan få tag på rosa
Det skulle jag vilja ha rosa och vita i min rabatt nästa år smile.gif
joulanta
En jobbarkompis har vit tagetes som skiftar i rosa. Det var en nyhet i år. Har bett att få frökapslar. Spännande med nya sorter och färger. coolgleam.gif
blomkronan
CITAT (joulanta @ 01-09-2009, 21:49) *
En jobbarkompis har vit tagetes som skiftar i rosa. Det var en nyhet i år. Har bett att få frökapslar. Spännande med nya sorter och färger. coolgleam.gif

sick.gif (grön av avundsjuka)

VAR HITTA HON DOM FRÖNA confused.gif berätta.... berätta yes.gif
joulanta
Om jag får tag på frö så får du väl ett gäng. Ska påminna henne när jag träffar hon
blomkronan
CITAT (joulanta @ 02-09-2009, 21:31) *
Om jag får tag på frö så får du väl ett gäng. Ska påminna henne när jag träffar hon

yahoo.gif vad glad jag blir.... thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon