Arthemisia
25-08-2009, 20:49
Hej,
Ska plantera nya svart vinbärsbuskar och undrar om någon kan rekommendera en speciell sort? De ska användas till saft och gelé + att ätas direkt från busken...
Jan Lindgren
25-08-2009, 22:07
Hej!
Efter att ha testat massor av svarta vinbärsbuskar så tycker jag att väl mogna Intercontinental är goda och söta. Vi var ett gäng som gjorde blindtester på Balsgård och alla gillade den. En annan som jag också tycker är god är Byelorussian Sweet. Nu är det så att jag föredrar söta bär. Min fru tycker att Byelorussian är menlös och gillar Risarp. Det är alltså helt omöjligt att säga att en sort smakar bättre än andra. Det bästa är att smaka så många sorter som möjligt innan man bestämmer sig alternativt köpa fler sorter. En sort som man däremot inte ska köpa är den välkända Storklas som lätt får sjukdomar.
MVH
Jan Lindgren
Arthemisia
26-08-2009, 19:41
Tack för ditt svar Jan. Jag tror jag satsar på ett par buskar av Intercontinental och ett par av Risarp - så verkar jag ju ha garderat mig... Vad bra att jag fick veta om Storklas och sjukdomarför den var i princip den enda jag kände till - så den hade jag i tankarna.
Jan Lindgren
26-08-2009, 22:09
Hej!
Det är lite synd att du inte undrade lite tidigare i år. Nu är det slut med vinbären. Nästa år är du välkommen att besöka vår demoodling och provsmaka en massa olika svarta vinbär. www.denningarumsgard.nu Jag håller på och bygger upp en samling av ätliga frukter och bär där.
MVH
Jan Lindgren
Dito Verde
26-08-2009, 22:23
Hej jag lånar tråden lite om det går bra.
CITAT (Jan Lindgren @ 26-08-2009, 23:09)

Hej!
Det är lite synd att du inte undrade lite tidigare i år. Nu är det slut med vinbären. Nästa år är du välkommen att besöka vår demoodling och provsmaka en massa olika svarta vinbär. www.denningarumsgard.nu Jag håller på och bygger upp en samling av ätliga frukter och bär där.
MVH
Jan Lindgren
Vet du Jan om det finns möjlighet att få sina buskar sortbestämda? Husets egna buskar är sedan 30-talet och verkar tåla det mesta. De ger hyfsad skörd men är något små. Jag har därför kompletterat med två buskar som kommer från avläggare från grannens buske som har gigantbär. De är verkligen stora... som puttekulor. Grannens gigantbärbuske är också gammal. Mannen som bodde där var en riktig hälsonisse. Långt före sin tid i ekologiskt och hälsosamt leverne. Det var säkert ett mycket medvetet val han gjorde när han skaffade den busken. Undrar vad det är för sort. Man kanske ska komma till dig i sommar och göra en jämförelse. Du kanske har den och vet vad det är.
mvh/p
Jan Lindgren
26-08-2009, 22:41
Hej Dito!
Jag har inte tillräckliga kunskaper för att sortbestämma en planta men du är mycket välkommen att besöka odlingen och jämföra. Vi har en del gamla sorter som jag fått eller hittat på nätet. Förmodligen har samma sort ofta dykt upp under olika namn under det senaste århundradet.
MVH
Jan Lindgren
Jan Lindgren
27-08-2009, 07:59
Hej!
En gammal svartvinbärssort med stora bär är Boskoop Jätte. Den har varit mycket vanlig i odling.
"Boskoop Jätte. Busken kraftigare än någon annan vinbärssort, synnerligen bördig. Klasar mycket långa, innehållande ända upp till 12 bär av utomordentlig storlek som mogna ungefär på en gång. Överträffar i odlingsvärde vida de äldre sorterna."
Handbok för trädgårdsodlare av Nils Sonesson 1919
MVH
Jan Lindgren
Dito Verde
27-08-2009, 09:55
Boskoop Jätte. Det verkar troligt att det är den.
Tack.
Har du den? Jag kan lägga en avläggare om du vill?
/p
Jan Lindgren
27-08-2009, 18:16
Hej!
En snäll trädgårdsamatör kom med ett par plantor av Boskoop Jätte förra hösten. Folk är mycket hjälpsamma.
Tack för erbjudandet!
Jan Lindgren
Herbert Arvidsson
30-08-2009, 08:34
Hej om du vill ha goda svarta vinbär välj sorten Risarp, som har visat sig bäst på testresultat som gjorts . Det är viktigt att glesa uppväxande grenar. Sorten är jättegod att äta direkt från busken och till övrig användning.
Arthemisia
14-09-2009, 19:12
Hej alla igen,
tog upp tråden om svarta vinbär igen...
Hade ju bestämt mig för Intercontinental och Risarp efter Jans förslag men har än så länge bara hittat Intercontinental som verkar vara en vanlig sort?! Risarp har jag inte sprungit på än - sparar plats och letar vidare.
Tack för alla fina tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.