blomkronan
Min frösådda Törnrosas kjortel blev inte så stor i år... (för liten kruka)
[attachment=41046:DSC02202.JPG]
Den har blommat hela sommaren smile.gif och jag vill få flera nästa år... eftersom den blommar hela tiden... blommorna vissnar inte?. Så undrar jag hur jag ska göra... tar man sticklingar? Tänkte övervintra den svalt i vinter.
(kan förstås köpa en ny fröpåse, men det är ju roligare att föröka själv)

Sen undrar jag hur förökar man lättast Humle och vildvin? sticklingar eller frön?
blomkronan
Jag titta lite närmre på min törnrosa... och blommorna har ju tappat "struten" (den hade jag glömt bort att den funnits) och en liten kula satt inne i blommar smile.gif det måste ju förstås vara en frökapsel tummenupp.gif
Men jag vill ändå höra... hur jag ser att den har blivit mogen smile.gif Någon som vet... erfarenheter.
ska man beskära? för att få den att förgrena sig?
limsa
Åh, jag vill också "hänga på" denna tråd och undrar just över humlen, om man kan ta sticklingar på den?

Den är så söt Törnrosas kjortel!! Har frön hemma som jag ska så till nästa sommar!
Blomkronan, Var den svår att driva upp? Något att tänka på?

Hälsningar
Lena
blomkronan
CITAT (limsa @ 26-08-2009, 08:19) *
Åh, jag vill också "hänga på" denna tråd och undrar just över humlen, om man kan ta sticklingar på den?

Den är så söt Törnrosas kjortel!! Har frön hemma som jag ska så till nästa sommar!
Blomkronan, Var den svår att driva upp? Något att tänka på?

Hälsningar
Lena

Nej det var inte svår. Den stod bland allt annat, jag hade sått... tidvis var jag duktig och tidvis glömde jag vattna... men Törnrosan bara växte. Nu har den blivit lite vedartad vid jorden. Jag sådde mina 22/2 och det var lagom tycker jag, inte tidigare... Dom kom upp 15/3. I April ställde jag ut dom i mitt plastväxthus blåsskyddat skuggit ställe utan avhärdning blush.gif Dom klara även frosten tummenupp.gif
katah
Är inte törnrosa egentligen en krukväxt som trivs ute under sommaren, eller
kommer jag ihåg fel ?
limsa
Puttar upp denn tråd igen och hoppas på att vi får svar på om man kan ta sticklingar på eller annat sätt att föröka humle, vildvin och Törnrosas kjortel thanks.gif

/Lena
blomkronan
tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon