lisbeths
Blev nyligen ägare till ett valnötsträd och fick klar beskrivning om hur trädet ska stå i förhållande till ljus och vind. Så långt är jag med men vad händer med blommor i närheten då bladen avger garvsyra som förstör dem?
Har inte så stor trädgård så jag är rädd om allt som ger fägring och glädje.
jegi
Jag vet inte om det är garvsyra som ställer till problem, utan snarare är det en hormonell påverkan. Vet inte om det gäller alla sorters valnöt, men åtminstone gäller det svart.
Nu framgår det inte var du odlar, men en juglans mandschurica som trivs blir stor och under den växer det inte särskilt mycket. Åtminstone delvis beroende på att lövverket skuggar. Och den är mycket härdig. Själv odlar jag i zon IV men min syster har en i zon VII.
Har du en liten trädgård så ska du nog tänka dig för innan du planterar en valnöt.
Jag talar av egen erfarenhet. Jag har två själv och den ena är flyttad en gång och jag måste flytta den nästa vår igen...
Huggorm
CITAT (jegi @ 26-08-2009, 09:39) *
Har du en liten trädgård så ska du nog tänka dig för innan du planterar en valnöt.
Jag talar av egen erfarenhet. Jag har två själv och den ena är flyttad en gång och jag måste flytta den nästa vår igen...

Tror du den överlever det? Dom har ju pålrot, så flyttningar är nog inte väldigt populärt
jegi
Tja, den överlevde förra flytten i varje fall. Noterbart är dock att den utvecklar ett STORT rotsystem fort, så nästa flytt blir besvärlig. Samtidigt får jag känslan att dessa träd pallar med en del.
Vet du hur länge den behåller pålroten? Jag såg inte så mycket av den vid förra flytten, den måste nog ha blivit kapad då.
Huggorm
CITAT (jegi @ 26-08-2009, 22:12) *
Tja, den överlevde förra flytten i varje fall. Noterbart är dock att den utvecklar ett STORT rotsystem fort, så nästa flytt blir besvärlig. Samtidigt får jag känslan att dessa träd pallar med en del.
Vet du hur länge den behåller pålroten? Jag såg inte så mycket av den vid förra flytten, den måste nog ha blivit kapad då.

Pålroten behålls hela livstiden, men den borde väll vara underutvecklad från början om man köper trädet i kruka så det kanske inte blir någon alls då
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon