I somras var jag i Skåne och hade glädjen att besöka Cedergrens plantskola i Råå. Ett himmelrike för klematisälskaren

Köpte där en "Blue Bells" som jag satte i slutet av juli. Den var så välvuxen (drygt 1 m hög) att jag lät den vara. Den har vuxit flera decimeter sen dess. Det står att den ska blomma juli–sept men inga blommor har synts så här långt.
Förstås undrar jag om jag "borde" skurit ner den vid planteringen. Är det för att den ska kunna fokusera på rötternas utveckling, eller varför? Borde den inte klara sig nu när den ändå har så lång tid på sig för etablering?
Jag har också en Warschawskij Nike som jag satte förra hösten (utan att skära ner). Den blommade överdådigt i maj - juni. Men i juni var vi borta en vecka, det var en värmebölja då, och när vi kom tillbaks var den torr och vissen och såg HELT död ut. Och jag som hade hoppats få njuta ett tag till av dess blomning.
Jag frågade herr Cedergren om det var kört för Niken. Han sa, "nej det är inte säkert, om du tittar noga nere vid rötterna så syns det kanske lite grönt som lever" – OCH ja, det gör det!