Full version: Klematis-plantering
StinaR
Jag har köpt några stycken klematisar under årens lopp men är ingen rutinerad odlare. Har aldrig haft "hjärta" att skära ner en klematis vid plantering. Trots detta har i stort sett alla mina planteringar blivit lyckade och blommat redan andra eller rentav första året. Men jag tar gärna emot råd/tips/synpunkter ang plantering och skötsel.

I somras var jag i Skåne och hade glädjen att besöka Cedergrens plantskola i Råå. Ett himmelrike för klematisälskaren smile.gif

Köpte där en "Blue Bells" som jag satte i slutet av juli. Den var så välvuxen (drygt 1 m hög) att jag lät den vara. Den har vuxit flera decimeter sen dess. Det står att den ska blomma juli–sept men inga blommor har synts så här långt.

Förstås undrar jag om jag "borde" skurit ner den vid planteringen. Är det för att den ska kunna fokusera på rötternas utveckling, eller varför? Borde den inte klara sig nu när den ändå har så lång tid på sig för etablering?

Jag har också en Warschawskij Nike som jag satte förra hösten (utan att skära ner). Den blommade överdådigt i maj - juni. Men i juni var vi borta en vecka, det var en värmebölja då, och när vi kom tillbaks var den torr och vissen och såg HELT död ut. Och jag som hade hoppats få njuta ett tag till av dess blomning.

Jag frågade herr Cedergren om det var kört för Niken. Han sa, "nej det är inte säkert, om du tittar noga nere vid rötterna så syns det kanske lite grönt som lever" – OCH ja, det gör det! smile.gif Glad att det inte är kört. Får se fram emot att den kommer igen nästa år.
Bassam
Hej
Det är bättre om beskära dom ner förta 2 till 3 år , rötter ska mycket starkare .

H:Bassam
Kajsa
Köpte 4 sorter av klematis för flera år sedan och tänkte testa om man verkligen måste klippa ner dom. Ingen klipptes ner och starkväxande Polish Spirit klarade sig bra växte på och vissnade inte och är en pärla idag. Dom andra tre växte upp raskt och just när dom skulle börja blomma vissnade rankorna, den ena dog sedan under hösten. En kom igen svagt på hösten det var President. Jackmanii Alba visade sig inte förän våren efter och den håller jag ännu på och klipper in, men nästa år så blir det väl blommor, tidiga stor blommiga är svårast det är mina erfarenheter.
Så jag förlorade bara tid på att inte klippa ner alla på en ggn.

Krister Cedergren skriver också i sin bok " Klematis över 100 utvalda sorter "
att dom ska klippas till 20 - 30 cm vid plantering, samt nypas in året efter, för att få kraftiga rötter.
Det står inget om klematis sorter som man kan hoppa över att klippa ner.
Finn Klematis

Hej !

Varför skall det vara sä svårt att följa råd.
Klipp ner vid plantering.

Finn.
Christina i Taxinge~
CITAT (Finn Klematis @ 26-08-2009, 11:57) *
Hej !

Varför skall det vara sä svårt att följa råd.
Klipp ner vid plantering.

Finn.

Tja....antagligen för att det känns trist att klippa bort knoppar och fin tillväxt. Känns som att man stympar den stackars växten!

Det är en känslomässig sak, men jag förstår att det bästa är att klippa ner.....men synd är det! naughty.gif

Finn Klematis
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 26-08-2009, 12:33) *
Tja....antagligen för att det känns trist att klippa bort knoppar och fin tillväxt. Känns som att man stympar den stackars växten!

Det är en känslomässig sak, men jag förstår att det bästa är att klippa ner.....men synd är det! naughty.gif

Saxen klipper lika bra även om rankan är full med knoppar.

Finn
Christina i Taxinge~
CITAT (Finn Klematis @ 26-08-2009, 15:26) *
Saxen klipper lika bra även om rankan är full med knoppar.

Finn

Nä, min blir slö! whistling.gif
Men jag ska slipa den extra nästa gång det är dags..... biggrin.gif

Monarda
En erfaren odlare gav mig rådet att klippa ner dom storblommiga clematisarna vid planteringen medan dom andra kunde vara. Själv har jag aldrig kunnat förmå mig att klippa ner någon över huvud taget och ingen av mina clematisar har strukit med.
AK i Sura
Hej!
Nu sist när jag handlade clematis på Söderfors så fick jag rådet att klippa ner dem vid planteringstillfället. Min sax blir också väldigt slö när det gäller att klippa bort vackra knoppar. Jag gjorde en liten medelväg och klippte några rankor och lät några andra vara kvar. Ännu så länge lever de båda så vi får hoppas att de inte tagit altför stor skada av att de inte blev klippta efter konstens alla regler. Ibland är det värt att chansa och jag ville verkligen se min Nadezdha blomma redan i år. Det är ju inte astronomiska summor det handlar om utifall nu en och annan skulle stryka med. Skönt att höra att det finns fler som är lika blödiga som mig när det gäller att sätta saxen i nyinköpen!
PS! Om jag får för mig att prova med Miss Batman igen (har misslyckats 2 eller 3 ggr) så ska jag klippa henne efter konstens alla regler och dör hon den gången också så är det väl meningen at jag inte ska ha någon Batman hos mig.
Finn Klematis
CITAT (AK i Sura @ 26-08-2009, 22:13) *
Hej!
Nu sist när jag handlade clematis på Söderfors så fick jag rådet att klippa ner dem vid planteringstillfället. Min sax blir också väldigt slö när det gäller att klippa bort vackra knoppar. Jag gjorde en liten medelväg och klippte några rankor och lät några andra vara kvar. Ännu så länge lever de båda så vi får hoppas att de inte tagit altför stor skada av att de inte blev klippta efter konstens alla regler. Ibland är det värt att chansa och jag ville verkligen se min Nadezdha blomma redan i år. Det är ju inte astronomiska summor det handlar om utifall nu en och annan skulle stryka med. Skönt att höra att det finns fler som är lika blödiga som mig när det gäller att sätta saxen i nyinköpen!
PS! Om jag får för mig att prova med Miss Batman igen (har misslyckats 2 eller 3 ggr) så ska jag klippa henne efter konstens alla regler och dör hon den gången också så är det väl meningen at jag inte ska ha någon Batman hos mig.

Hej!

Miss Batman är nästan ren Patens och det är nog på gränsen att den går hos Dig.
Prova med Valge Daam.

Finn
AK i Sura
Tack för tipset om Valge Daam! Mina Miss Batman har dock inte dött under vintern utan någon månad efter planteringen. Har ju ett antal andra clematisar som fungerat bra så lite fundersam blir man ju.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon