Ropentjakke
Vi har en sluttande trädgård som på några ställen planar ut och blir hyfsat platt. Bl a har vi en yta längst ner i trädgården. Idag är det vildvuxet och ojämnt. Några buskar och ett äppelträd har skuggat ytan, så det växer inte mkt där. Vi har tillgång till ett par ton sand och jord och har sedan tidigare flisat ner bl tall. Vad är lämpligt underlag om man skall så gräs? Kan man utgå ifrån det vi har? V kommer att rensa bort lite mer av buskarna, så att det blir lite ljusare.

MariaS
Sandjord är bra, om man har lite skuggigare läge, då blir inte vatten stående som gynnar mossan. Välj sen en grässort som gillar skuggläge till just den platsen.
Ropentjakke
Tack för ditt svar! Ytan är ganska stor, kanske 3X20 m. Jag har en hög med sand på ett par ton och ett lass matjord (ca 7 ton). Och som sagt en hel del flis... När du säger sandjord, vad menar du då? Är det någon viss typ av jord, eller bara att blanda, eller skall man lägga olika lager? Har noll erfarenhet av gräsmatta..
MariaS
Börja med att lägga ut matjorden och toppa sen med ca 1cm sand. Kratta igenom det översta, så sand och jord blandas 2-3cm djupt.
Ropentjakke
Hej igen och kul att du svarar!
Hur sent på året kan jag så gräset? Det blir ju lite pyssel innan det är dags för sådd..

Jag bor på västkusten, vet inte vilken zon det är..

Sanna
MariaS
Jag har själv sått så sent som 18:e november. Gräset gror inte då, men det gror väldigt fort till våren istället och är nästan klart för första klippning, när "jorden reder sig".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon