lovwal
Hej! När är det dags att plocka fram extrabelysning till de växter jag tänkt övervintra inomhus i rumstemperatur? Förstår att det skiljer sig beroende på var man befinner sig i landet. Jag befinner mig i Kalmar.
tepa
Hej

Plocka fram? Jag har tänt mina, som jag har i fönstrena året om, redan förra veckan. Sen släcker vi till nattern. Du bor ju mycket längre söderut än jag, som bor på Åland.

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
i okt-nov kan det vara bra att ge dom det och sedan fram till feb-mars. växterna vill ha ca 12-14timmar per dag.
Meriona
Jag ger inte mina växter (mest pelargoner) nåt extraljus alls, de som inte klarar sig utan får dö. Miljön är viktigare för mig och de lampor jag har tända är enbart för att jag ska trivas själv och vara trygg.

lovwal
Tepa: Ojdå! Jag lugnar mig allt ett tag till.

Flaxss: Tackar! tummenupp.gif

Meriona: Förstår vad du menar. Men vissa vill jag gärna ska klara sig, så jag har nog inget val. smile.gif
Meriona
Nej var och en gör som den vill såklart, jag menade inte att låta viktig - förlåt! blush.gif Det är bara mitt eget försvar att blommorna går mig om intet ibland, hihi...
flouee
Kan man övervintra lavendel på samma sätt, dvs i rumstemperatur och med extrabelysning?
Alexander-VG-zon3
CITAT (flouee @ 26-08-2009, 21:14) *
Kan man övervintra lavendel på samma sätt, dvs i rumstemperatur och med extrabelysning?

har du den ute länge på förvintern och sedan avhärdar den för att vara inne så kan det funka och du har extra ljus och sval rumstemp.
evaisa
Lavendel? Det är väl olika beroende på sort. Min bor ute året om i en stor kruka på min blåsiga balkong. Hittills har det gått bra.
tepa
Hej

Säger detsamma. Lavendel ??? Min planterade jag i försomras i landet och har gladeligen tänkt ha den kvar där över vintern. Vet inte vad DET är för sort, men jag antar att det är en perenn.

Hälsn Tepa
skogstroll
jag har min lavendel i grunden under huset där det förhoppningsvis är frostfritt + ett litet fönster på dörren. Det funkade prima i vinter, bättre än att ha den inne
lovwal
CITAT (evaisa @ 26-08-2009, 22:25) *
Lavendel? Det är väl olika beroende på sort. Min bor ute året om i en stor kruka på min blåsiga balkong. Hittills har det gått bra.

täcker du den med något? jag har lavendel med alunrot i en stor kruka på balkongen som jag funderar på att lämna ute i vinter.
Fny
min lavendel somjag har planterad i rabatt övervintrade fint i vintras utan täckning av något slag och den har bara blivit större och finare! =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon