Full version: Tvättnötter
Malin_MeL
Jag har länge varit intresserad av indiska tvättnötter, är det någon som har testat? Funkar det?
http://www.jordklok.se/?cat_id=78
Anma
JAg har testat och tyckte inte de var bra. Visst, tvätten blev mjuk men inte ren. Andra tycker att tvättnötter är världbäst så du får nog testa själv och göra din egen bedömning. smile.gif
Lady Hamilton
Även jag har testat och fått varierande resultat Håller med Anma För att du skall få veta säkert så måste du testa själv. Om du vill så kan du söka här på odla för det finns en annan ganska långa tråd om just dessa tvättnötter. Jag kan tillägga att jag köpte mina nötter på trädgårdsmässan i Älvsjö
Piccante
Jag var nöjd med mina!
Aqvakul
Här finns en lång tråd i ämnet:

http://www.odla.nu/forums/index.php?s=&...st&p=688406
Malin_MeL
tack, där fick jag läsning smile.gif
aanderss
har inte testat
Ralf
Tvättnötter verkar ju smart... men när man läser tester så får man bara se tester mellan att tvätta med tvättmedel och att tvätta med tvättnötter. Jag skulle vilja se ett test där man tvättar med dessa nötter och med bara vatten. Jag har ibland glömt bort att lägga i tvättmedel maskinen och ja tvätten blir ju ganska ren ändå av flera olika skäl.
netaave
Vi använde mycket tvättnötter ett tag o jag var nöjd men när dom tog slut blev det bara inte av att beställa nya.
Idag är jag en miljötjuv igen och använder riktigt tvättmedel från hemköp wink.gif
Grå
CITAT (Ralf @ 27-08-2009, 14:14) *
Tvättnötter verkar ju smart... men när man läser tester så får man bara se tester mellan att tvätta med tvättmedel och att tvätta med tvättnötter. Jag skulle vilja se ett test där man tvättar med dessa nötter och med bara vatten. Jag har ibland glömt bort att lägga i tvättmedel maskinen och ja tvätten blir ju ganska ren ändå av flera olika skäl.

Saponiner, Ralf. Dessutom kan du utesluta sköljmedlet, det kan du inte med bara vatten.

När det gäller övriga inlägg , nej tvättnötterna är inget mirakeltvättmedel och det blir inte extra vitt eller extra rosa, eller vilken färg som nu är poppis att ha på sitt tvättmedel, men det blir rent och det förorenar inte vattendragen.
Jag är supernöjd med tvättnötterna och tycker att det är smidigt att få dem hemlevererade till brevlådan.
ABCiV
Duger utmärkt till vanligt smutsad tvätt, men underkläder och smutsiga handdukar blir inte rena tyvärr.
Ralf
CITAT (Grå @ 27-08-2009, 21:27) *
Saponiner, Ralf. Dessutom kan du utesluta sköljmedlet, det kan du inte med bara vatten.

Vore intressant att se test mellan tvättnötter som använts tex 5 resp 10 gånger o tvätt utan tvättmedel.
Grå
CITAT (Ralf @ 30-08-2009, 14:34) *
Vore intressant att se test mellan tvättnötter som använts tex 5 resp 10 gånger o tvätt utan tvättmedel.

Det finns ingen anledning eftersom de löddrar när du klämmer på dem sålänge de innehåller tvålämnet. (När de är blöta och mjuka alltså) Löddrar de inte längre så slänger du dem i komposten och tar nya. En del löddrar längre än andra så man plockar bort och fyller på efterhand.
Det finns så mycket annat i den här världen att vara skeptisk mot istället.

CITAT (ABCiV @ 30-08-2009, 14:17) *
Duger utmärkt till vanligt smutsad tvätt, men underkläder och smutsiga handdukar blir inte rena tyvärr.

Kanske beror på en massa saker, men mina blir faktiskt det...
Ralf
CITAT (Grå @ 30-08-2009, 15:03) *
Det finns ingen anledning eftersom de löddrar när du klämmer på dem sålänge de innehåller tvålämnet. (När de är blöta och mjuka alltså) Löddrar de inte längre så slänger du dem i komposten och tar nya. En del löddrar längre än andra så man plockar bort och fyller på efterhand.

Varför finns det ingen anlednign till att testa mot enbart vatten?
Grå
Nej, att testa mot enbart vatten kan man väl göra om man känner för det, men att obstinat tvätta med dem ett visst antal gånger för att "kolla om det funkar" känns lite onödigt, eftersom de av naturliga skäl räcker olika länge. En nöt kan du använda kanske upp till tjugo gånger medan en annan nöt kanske bara räcker två gånger.
Ralf
då kan man testa första gången med tvättnötter resp vatten. Finns det något sånt test?
Grå
Inte vet jag. Jag har inte gjort det. Varför vill man tvätta med bara vatten när det blir hårt och luktar unket?
Du kanske ska göra testet själv och sälja resultatet till någon husmorstidning? Du kan få några nötter av mig. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon