Mi70
Hej på er!

Jag har köksträdgård i miniformat för första gången på riktigt på bra många år. Jag har för mig att jag läst att grävandet i jorden INTE är bra, tvärtemot vad som sägs i alla böcker som har några eller många år på nacken. Vet någon vad som gäller??? Eller var det så att höstgrävningen av landet är dåligt, och att man skall spara det till våren, eller var det tvärtom, gräva nu och inte sen.... eller inte gräva alls???? Vad säger ni experter????

Jag har en massa ganska grovt gräsklipp, ogräsrens etc samt kompost som ej är klar jord, är det bra att lägga ut på grönsakslandet över vintern? Läste diskussionen om täckning av grönsaksland nämligen.... Jag odlar inget i mitt över vintern, skall man/är det bra att täcka ändå??? Bor i Stockholm, zon II. unsure.gif
nilla
Jag är också i Stockholm och om din jord är som min, tung lerjord, har jag förstått att den ska grävas på hösten. Tanken är att vinterfrosten spränger lerkokorna så jorden blir mindre kompakt.

Det är mitt första år på lotten så än så länge är mina kunskaper om odling mest teoretiska smile.gif
Men efter läsning och tips har jag slängt på kompost, hästgödsel och odlingsrester i ett hyfsat tjockt lager - och sedan vänt jorden över, ca ett spadtag djupt. Landen ligger nu med lerkokorna överst och det tillsatta en bit ner.
Hoppas det har ska bli multum för landet, fick fantastisk skörd i år tack vare förra innehavarens jobb!

Gunilla
Åsa, mälardalen zon 2
Allt beror på vilken typ av jord man har. Själv brukar jag mest vända ner resterna efter grönsakerna och kanske lägga på lite gammal kompost på hösten. På våren myllar jag ner gödsel och kanske lite mera kompost. Jag tycker inte det är någon idé att gödsla på hösten det brukar lakas ur när snön smälter på våren.
Ingrid på Västkusten
Täckning av grönsaksland ger lucker jord. Nu har jag smygkikat i mina täckta land och jag är övertygad även fast det ej är vår. Rapport följer till våren :-))
Och jag äringen anhängare av att gräva helelr. Tror täckodling och täckning har en hel del fördelar där.

Hälsar ingrid
Mi70
Så, nu har jag varit ute och vänt på jorden i grönsakslandet, på vissa ställen där jag haft gångar var den hård, på andra ställen lucker och fin. Efter att ha vänt på hela rasket, så öste jag två skottkärror fullastade med kompost, trädgårdsrens och gräsklipp. Detta fördelades jämt över hela landet. Skall bli intressant att se vad täckningen gör!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon