Har alltid varit sugen på att odla grönsaker. Så när jag flyttade hit förra vintern tänkte jag att nu jävlar ska det bli grönsaker! Men så fick jag rådet att låta bli av våra grannar. De har nämligen åtskilliga år försökt odla grönsaker men inte lyckats nå vidare, och sa att jag bara skulle bli besviken. Vi bor alltså i radhus och deras tomt är precis på andra sidan staketet, men med myyyycket bättre jord och bättre skötta rabatter än i vår tomt (de som bodde här innan oss lät bara allt förfalla). Så vi sitter på en liten tomt med ytterst lite jord, och under det bara grus. Stora granar och tallar står på ena halvan av tomten och gör att marken är full av rötter och åratals ansamling av barr. Grannarna har upphöjda rabatter men hade alltså ändå inte lyckats nå vidare med sin grönsaksodling. Sol finns men bara kanske halva dagen.
Men suget att odla grönsaker har fortfarande inte släppt! Så nu är frågan, inför nästa år... Känner ni till några grönsakssorter som är speciellt tåliga och som klarar ett läge som det jag har beskrivit? Hur skulle ni göra? Ska tillägga att jag bor i Uppsalatrakten, brukar räkna mig som zon fyra... Vad tror ni? Är det odling i kruka som gäller? Vilka sorter rekommenderas?