Full version: ska jag våga...?
Fny
Har alltid varit sugen på att odla grönsaker. Så när jag flyttade hit förra vintern tänkte jag att nu jävlar ska det bli grönsaker! Men så fick jag rådet att låta bli av våra grannar. De har nämligen åtskilliga år försökt odla grönsaker men inte lyckats nå vidare, och sa att jag bara skulle bli besviken. Vi bor alltså i radhus och deras tomt är precis på andra sidan staketet, men med myyyycket bättre jord och bättre skötta rabatter än i vår tomt (de som bodde här innan oss lät bara allt förfalla). Så vi sitter på en liten tomt med ytterst lite jord, och under det bara grus. Stora granar och tallar står på ena halvan av tomten och gör att marken är full av rötter och åratals ansamling av barr. Grannarna har upphöjda rabatter men hade alltså ändå inte lyckats nå vidare med sin grönsaksodling. Sol finns men bara kanske halva dagen.

Men suget att odla grönsaker har fortfarande inte släppt! Så nu är frågan, inför nästa år... Känner ni till några grönsakssorter som är speciellt tåliga och som klarar ett läge som det jag har beskrivit? Hur skulle ni göra? Ska tillägga att jag bor i Uppsalatrakten, brukar räkna mig som zon fyra... Vad tror ni? Är det odling i kruka som gäller? Vilka sorter rekommenderas?
MariaS
Gå med i pallkrageklubben vet jag tummenupp.gif Där går det mesta i gönsaksväg att odla.
Fny
jag har nog inte riktigt fattat vad en pallkrage är... unsure.gif
Margith
Här på Odla finns det en avdelning som kallas pallkrageklubben. Gå in där och läs inlägg, jag lovar att du kommer att bli inspirerad tummenupp.gif .
Jag hade lite bekymmer att hitta riktiga pallkragar, så jag har byggt mina egna.

Årets nya ser ut så här:

[attachment=41069:090725_T..._rdsland.jpg]

Det här var ursprungligen en rabatt som var helt hopplös, pga av invaderande trädrötter från skogen bredvid.

Jag la ut markduk, ställde dit mina "pallkragar", fyllde de med kompostjord, kogödsel och lite köpesjord på toppen. Markduken täckte jag med grus.

Den närmsta "pallkragen" är 1x1 meter, i den har jag sått 2 påsar plocksallad. Den här sommaren har jag inte åkt någonstans utan att ta med en stoooor påse sallad (i stället för blomma biggrin.gif )

"Pallkragen" i mitten är 1x2 meter. I den har jag planterat perenna kryddväxter. Hur det går med dem vet jag ju inte ännu. Min erfarenhet härifrån norrland zon 6 är att perenner har lite svårt att övervintra i pallkragar. Men det visar sig nästa år...

Den bortersta "pallkragen" är också 1x1 meter. I den har jag satt lök. Det var inte så fiffigt... Löken är inte så där jättesnygg när den lägger ned bladen framåt hösten... Och den här "rabatten" är det första du ser när du kör in på vår garageuppfart...

Så Fny:
markduk, pallkragar uppepå och sen kan du odla mer grönsaker än du orkar äta upp smile.gif

katah
Pallkragar är kragar för industripallar, sådana träramar som man kan stapla på varann och få höga " sandlådor" typ.
Sedan är det upp till var och en att fylla lådor med kompost, jord eller odla i sand om man vågar och kan vattna mycket.

Grejen är att på något sätt bygga ramar, ,halvmeter högt eller högre och fylla på med lite plastskydd, kompost, jord och vips kan man odla.
Dessa bänkar behöver bara lite mer passning med bevattningen än om man odlar diret på backen.

Men sol på halva dagen fungerar nästan alla grönsaker, kryddor och mangold är väl de tåligaste.
lökar fungerar säkert beskymmersfritt.
Men jag tror att du kan lyckas med alla grönsaker bara du ger dom mycket kompost och bra jord , gödning under våren, täcker kanske med klippt gräs och vattnar !

Kolla avdelningen " pallkrage "
Fny
tack tack för alla tips! thanks.gif
Digger
CITAT (Fny @ 26-08-2009, 12:43) *
Men så fick jag rådet att låta bli av våra grannar.

Vilket dumt råd! Klart du ska prova! Köp ordentligt med bra jord och gödsel, bygg en liten ram av någonting, bräder kanske? Gräv så djupt du kan och ta bort och ersätt med nya jorden! Varför inte prova potatis? Rädisor och annat kul kanske?
Lillin
Det är väl inte så farligt att misslyckas? Visst blir man lite besviken när kålmasken äter upp allt eller om mördarsnigeln slår till, men det finns alltid något annat man lyckas med. Köp en lövkorg, täck insidan med fiberduk, fyll med jord/ko på påse och sätt squashfrö i den när risken för frost är över. Jag har också odlat sallad (babyleaf) i en balkonglåda på uteplatsen, funkar hur bra som helst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon