emmalofo
Har för mig att jag läst att man kan beskära sina engelska (Austin) rosor ganska tufft för att hålla dom fina, hur hårt då? (min rosenbok påstår att man kan göra det med skördetröskan, det låter ganska tufft)

Ska man vänta till våren då kanske?
emmalofo
Och förresten, hur gör man med väldigt långa skott som skjutit iväg långt över övriga busken (inte bara Austin-rosor alltså, utan generellt). Dom ser ju inte riktigt kloka ut. Kan man ta bort dom och när i så fall. (Vad är förresten vitsen med dessa toklånga skott?)
Kajsa
Austinrosor ska du inte röra på hösten, sätt långa pinnar och knyt fast långa skott i så fall. På våren mår dom bra eller rotsystemet stärks om man klipper ner dom ganska mycket. Jag har låtit mina Mary Rose buskar vara i många år för jag ville ha dom stora, samt en del andra. En del förblir små rosor.

Andra tuffare rosor som klarar zon 5 eller mer ( beror ju på var man bor ) klipper jag in toklånga skott på som Alba, Gallica, Damaccena, Rugosa rosor mm. Bor jag i zon 5 eller kallare antar jag man låter bli det. Problemet är bara att när man klipper in långa skott högt upp är det där uppe som rosen förgrenar sig sedan på våren. Då måste man gå ner i busken på våren och klippa, annars får man en buske på en annan buske.
emmalofo
Tack, Kajsa!

Men när du säger att man kan klippa ner Austinrosorna ganska mycket, hur mycket menar du då? Så mycket som när man nyplanterar eller halva höjden, eller vad? Några av mina har blivit väldigt höga och smala, och jag skulle gärna få dom lite "buskigare", klipper jag mer då?
Ezereht
Jag tror ganska hårt, kanske 3dm från backen eller så. Man vill väl ha några bladpar eller "ögon" kvar.
Bassam
Hej
Vi har princip med beskära växter som säga : att kan men ta bort alla döda sjuka och de som korsa andra i hösten , också kan man korta grenar om man vet var blomor ska lägga i gamla skotter eller på ett år skotter , var ska lägga blomor upp på skotten eller i mitten eller nere .

Obs om man gör fel då ska man få några rosor, man kan lära sig.

H:bassam
Kajsa
Vintern beskär en del Austinrosor här i zon 3 - 4 dom börjar om nerifrån som klena rabattrosor. Andra Austin som klarar zon 4 - 5 kan frysa obetydligt. Högre Austin kan man klippa lite mindre på våren, eller ibland tycker jag dom blir finast om dom börjar om nerifrån. Du får titta på varje ros. Klippte ner hela Hyde Hall i sommar en Austin med en väldig växtkraft. Tycker att det är viktigare att klippa ner lite pinniga, klena Austin, det är dom som behöver stärka sina rötter. En del förblir pinniga här och dom tror jag har det för kallt i min zon.

Charles Austin är 2 m här och det har den varit i många år, den putsar jag bara in lite, vill ha den hög.
Troligen en zon 4 ros, för den växer inte så skyddat heller.

Crown Princess Margareta, zon 4 ros, vill bli hög och det får den vara, fryser nästan inget.
Jag putsar bara in den här lite på våren.

A Shropshire Lad, haft i många år, en zon 4 ros som blir över 2 m skyddat här, den klipper jag bara in lite när den börjar gå upp mot taket.

Klematis The President har A Shropshire Lad som sitt klängstöd på sommaren.
emmalofo
Vilka ljuvliga bilder Kajsa! Som vanligt förstås!

De jag i första hand tänkte klippa ner är en Winchester Cathedral, en Mary Rose och en Redoute. Samma ros fast i olika färger om jag förstått det hela rätt. De tror jag jag klipper väldigt lågt, men till våren då.

Jag har också en Graham Thomas som blivit väldigt ful av svartfläck, nästan helt kal nedtill. Ska jag klippa ner den ordentligt också, eller brukar det lösa sig till nästa år ändå?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon