|
[attachment=41066:DSC_6208.JPG][attachment=41064:DSC_6211.JPG]Hej!
Jag undrar vad detta är?
Båda har mängder av blå bär.
Den ena bilden visar tyvärr bär som redan börjat torka, de var jättestora, mörkblå bär när de såg som bäst ut.
Den med mindre blad, är det slånbär? (Trodde min man)
Ser nu att jag redigerat bilderna lite märkligt. Den som har mindre blad är mer förstorad, så de ser stora ut, medans den busken som har större blad, ser små ut. =) Hoppas ni fattar ändå.
Jag är långtifrån någon expert, men jag tror att din andra bild är en häggmispel. Bären är söta, lite som mitt emellan blåbär och plommon. Dottern älskar dem!
Lars-Olof Arvids
26-08-2009, 14:47
Den första är slånbär och den andra häggmispel.
Olle
Häggmispel?? Men nya blad på den busken är ju bronsfärgade, och jag såg inget bronsfärgat alls? Jag går förbi prakthäggmispelhäck varje dag, och den ser alltid lite "brun" ut i kanterna... Är detta en annan häggmispel då?
GunnellF
26-08-2009, 15:19
Slånbär och Häggmispel. Kommer inte på exakt vilken sort av Häggmispel.
Gossen Ruda
26-08-2009, 16:15
För att kontrollera om det är slånbär tar man ett bär och tuggar på det. Om det är en stor kärna med lite tunnt fruktkött omkring och om tungan skrumpnar ihop som ett russin och resten av munnen blir närmast förlamad, då är det slånbär. Utom för vissa som min svägerska, hon kan äta färska slånbär direkt från busken som godis. Hon måste sakna vissa smaklökar.
Fågelvägen
26-08-2009, 17:01
Bra beskrivning, Ruda!  Jag har också smakat på slånbär, brr. Det finns många sorters häggmispel: Amelanchier alnifolia som kallas bärhäggmispel är kanske den du har. Prakthäggmispel heter A. lamarckii. Dessutom finns bl.a. A. grandiflora, laevis, spicata... Om du googlar på dem kan du se vilka egenskaper som skiljer sorterna åt.
Huggorm
27-08-2009, 14:21
Är det inte slånbären man skall plocka efter första frosten, för att smaken blir bättre då?
skogstroll
27-08-2009, 14:24
CITAT (Gossen Ruda @ 26-08-2009, 17:15)  För att kontrollera om det är slånbär tar man ett bär och tuggar på det. Om det är en stor kärna med lite tunnt fruktkött omkring och om tungan skrumpnar ihop som ett russin och resten av munnen blir närmast förlamad, då är det slånbär. Utom för vissa som min svägerska, hon kan äta färska slånbär direkt från busken som godis. Hon måste sakna vissa smaklökar. då tillhör jag nog den kategorin  gottigt
Eva 33c
27-08-2009, 14:35
CITAT (Lelin @ 26-08-2009, 15:50)  Häggmispel?? Men nya blad på den busken är ju bronsfärgade, och jag såg inget bronsfärgat alls? Jag går förbi prakthäggmispelhäck varje dag, och den ser alltid lite "brun" ut i kanterna... Är detta en annan häggmispel då? Alla sorter av häggmispel har inte bronsfärgade blad på våren. Den jag har, och glömt namnet på, är bara grön hela tiden men ger stora fina bär som fåglarna tar rätt på.
Sommartorparn
28-08-2009, 23:00
CITAT (Huggorm @ 27-08-2009, 15:21)  Är det inte slånbären man skall plocka efter första frosten, för att smaken blir bättre då? Man lägger dom i frysen och sedan gör man likör på dom. Den andra busken är typisk häggmispel. Om bären är goda som blåbär ungefär så kan det vara en bärhäggmispel. Eller saskatoon som dom säger på amerikanska. finns massa sätt att använda dom. Någon nämde bronsfärgade blad. Det skulle i så fall vara kopparhäggmispeln. Andra häggmisplarna har inte några bronssfärgade blad.
Eva 33c
29-08-2009, 12:42
CITAT (Sommartorparn @ 29-08-2009, 00:00)  Andra häggmisplarna har inte några bronssfärgade blad. Även Amelanchier lamarckii, prakthäggmispeln, har rödaktiga-bronsfärgade blad när de spricker ut på våren. Fast kanske inte lika stark som hos kopparhäggmispeln.
zaaritha
29-08-2009, 22:09
Aronia?
Anna i Mälardalen
22-09-2009, 08:35
Kan man äta häggmispelbär, alla sorter?
Fråga: Hur förökar sig slånbär via rotskott eller bären? Jag tänker på slånbärsbuskage.
CITAT (Anna i Mälardalen @ 22-09-2009, 08:35)  Kan man äta häggmispelbär, alla sorter?
Fråga: Hur förökar sig slånbär via rotskott eller bären? Jag tänker på slånbärsbuskage. Ja man kan äta alla sorters häggmispel, men prydnadssorternas bär brukar inte vara speciellt goda. Slånbär förkas både via rotskott och naturligtvis också via frö.
oskarlisa
22-09-2009, 15:47
CITAT (KURT @ 22-09-2009, 10:31)  Ja man kan äta alla sorters häggmispel, men prydnadssorternas bär brukar inte vara speciellt goda. Slånbär förkas både via rotskott och naturligtvis också via frö. Hur vet man om det är prydnad eller "äkta"? Har hittat en ödetomt med säkert 50 buskar slånbär...tror jag, vill gärna prova att göra saft. Dom ser ut som den första bilden
Sommartorparn
27-09-2009, 12:37
CITAT (oskarlisa @ 22-09-2009, 16:47)  Hur vet man om det är prydnad eller "äkta"? Har hittat en ödetomt med säkert 50 buskar slånbär...tror jag, vill gärna prova att göra saft. Dom ser ut som den första bilden Stopp o belägg. Det gäller att hålla isär buskarna! Det har varit tal om häggmispel som har ätliga bär och slånbär som inte har ätliga bär. Såvitt jag vet gör man inte saft på slånbär. De är alldeles för kärva i smaken. Däremot kan man göra likör av dom. Kan dela med mig ett recept om du är intresserad.
Åsa, mälardalen zon 2
27-09-2009, 12:48
Visst kan man göra saft på slånbär det är inte ovanligt att man gör saft på slånbär, Söker man på slånbärssaft på google får man nästan 1000träffar här är ett recept http://www.coop.se/includefiles/MODULER/CC...iOpskrift=33975
Sommartorparn
27-09-2009, 13:30
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 27-09-2009, 13:48)  Visst kan man göra saft på slånbär det är inte ovanligt att man gör saft på slånbär, Söker man på slånbärssaft på google får man nästan 1000träffar här är ett recept http://www.coop.se/includefiles/MODULER/CC...iOpskrift=33975OK, då hade jag fel då.
Gossen Ruda
27-09-2009, 20:16
CITAT (Sommartorparn @ 27-09-2009, 14:30)  OK, då hade jag fel då.  Eller halvt rätt, för det går inte att KOKA saft. Det går bara att laka ur saften. Beträffande slånets förökning som frågades om tidigare så sker det oftast med rotskott.
Min farmor gjorde alltid slånbärssaft och det var gott, ialla fall när man blev äldre. När vi var små och hon bad oss hämta slånbärssaft i matkällaren så tog vi alltid hennes goda apelsinsaft istället!
Vilka barndomsminnen...
Hej! Har haft ett liknanade bryderi med en växt med blå bär.. förra sommaren var de helt orörda i skogen, varken människor eller djur hade ätit av dem. Bären var mycket lika blåbär (de står också blnad blåbären), men fruktköttet var vitt med lite blå-rödaktig saft. Bladen är ovala och väldigt släta, färgen mörkgrön och lite gråaktig, knappt några skönhetsfläckar alls. Helhetsintrycket är lite av en sidenväxt  Busken är högre än blåbären, nästan upp mot 50 cm. Här kommer lite suddiga bilder, sorry.. på den första bilden är det en blåbärskvist till vänster (för referens  och en... ja.. vad det nu är, till höger. Bifogar även en ensam bild på den mystiska växten  Tack på förhand! /Emma
Det är odon, som är nära släkt med blåbär och helt ofarlig att förväxla.
Olle
Precis, det är odon. De smakar gott men man ska inte äta för mycket av dem för då kan man bli dålig i magen.
Vad det är för bär vet jag inte men det är inte odon. Odon växer på ris som blåbär, ser ut som lite avlånga blåbär men är ljusa i fruktköttet. Odon kallas även slyner eller slynbär.
Anders zon 1
04-07-2010, 23:35
Det är helt säkert odon. Odon ser precis ut så där och blir högre än blåbär. Den växer oftast på fuktiga ställen i skogen.
Huggorm
05-07-2010, 05:04
CITAT (imjoh @ 04-07-2010, 19:10)  Vad det är för bär vet jag inte men det är inte odon. Odon växer på ris som blåbär, ser ut som lite avlånga blåbär men är ljusa i fruktköttet. Odon kallas även slyner eller slynbär. Läs hela tråden och inte bara det första och det sista inlägget...
Tusen tack för hjälpen allihopa!  /Emma
För övrigt vill jag slå ett slag för slånet. Inte för att jag orkat göra saft eller likör på bären. Men för att de är så vidunderligt vackra tidigt på våren när de blommar på bar kvist. Bra för övervintrande humlor och insekter som behöver nektar just då för att kunna föda sommarens generation. Bären är också mycket vackra även om man låter fåglar och andra djur äta dem.
Man kan stamma upp en slånbärsbuske och få den att bli ett litet, max 3 meter högt träd. Och man kan sätta slån på omöjliga ställen där man itne får något annat att växa. Vattnar man på så kan de bli 3-4 meter höga, och man kan hugga ned dem brutalt och se dem komma igen ändå. Torktåliga, vindtåliga, härdiga och blommar rätt bra också om de inte har full sol.
Inget för formklippning av häck dock. Slån har tornar som är långa, sylvassa och starka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|