landfors
Suck!

I år har skogens alla djur (känns det som) hittat in i min trädgård. Några av dem har väl varit på besök då och då men i år slår de alla rekord och äter upp det mesta. Vad gör man om man inte vill att all odlar möda ska hamna i deras glupska munnar?

En rådjursmamma med 3 kid har en daglig runda där de nogsamt mumsar i sig alt som hunnit växa några centimeter. Sallad, bönor,ärtor och spröda sommarblommor kan jag förstå att de gillar men bolltujor??

En grävling tar sig en tur över gräsmattan med jämna mellanrum och petar upp lite tovor här och var och det kan man väl leva med.

Sniglar och snäckor i alla former utan mördarsniglar har invaderat trädgården till följd av den blöta sommaren. Blä..finns det något tristare än sönder gnagda vxter med slemspår?

Sorken håller sig än så länge i slänten vid tomtgränsen men dör är marken perforerad och alla växter lutar eller dör. Tips om hur man kan bli kvitt sork?

När snoken flyttade in i växthuset blev han förflyttad till ormhimlen...

Hur ska manhitta nybodlarglädje???

MariaS
giggle.gif Välkommen till odlarglädjen...

Ja du landfors, det vilda är något vi alla får leva med, det gäller bara att skapa en slags uttalad mitt och ditt förhållande med desamma.
MariaS
CITAT (landfors @ 26-08-2009, 15:50) *
Suck!

I år har skogens alla djur (känns det som) hittat in i min trädgård. Några av dem har väl varit på besök då och då men i år slår de alla rekord och äter upp det mesta. Vad gör man om man inte vill att all odlar möda ska hamna i deras glupska munnar?

En rådjursmamma med 3 kid har en daglig runda där de nogsamt mumsar i sig alt som hunnit växa några centimeter. Sallad, bönor,ärtor och spröda sommarblommor kan jag förstå att de gillar men bolltujor?? För rådjurens del, gäller variationer. Häng upp gamla förbrukade CD-skivor, lägg ut fårull, stryk på en blandning av hjorthornssalt, cayenepeppar och matolja. Gör inte allt samtidigt, utan variera dig. Rådjur är vanedjur!

En grävling tar sig en tur över gräsmattan med jämna mellanrum och petar upp lite tovor här och var och det kan man väl leva med. Har inga bra råd här...

Sniglar och snäckor i alla former utan mördarsniglar har invaderat trädgården till följd av den blöta sommaren. Blä..finns det något tristare än sönder gnagda vxter med slemspår? Sniglar och snäckor gillar inte att gå barfota över vassa saker. Krossade snäckskal, isgrus och liknande är en effektiv sköld man kan använda runt sina odlingar.

Sorken håller sig än så länge i slänten vid tomtgränsen men dör är marken perforerad och alla växter lutar eller dör. Tips om hur man kan bli kvitt sork? VAriation och uthållighet! Gräv ner flaskor med halsen ner i hålen, Vindsnurror, vattenslang från bilen till sorkhål och GASA, plantera vitlök och narcisser runt känsliga växter, karbid, blixtskott, fällor, töm kattlådan i hålen.... Allt går att använda samtidigt!

När snoken flyttade in i växthuset blev han förflyttad till ormhimlen... Stackarn, snokar är annars bara nyfikna. Kikar in och kollar läget, sen försvinner de självmant

CillaM
CITAT (landfors @ 26-08-2009, 15:50) *
Suck!

En rådjursmamma med 3 kid har en daglig runda där de nogsamt mumsar i sig alt som hunnit växa några centimeter. Sallad, bönor,ärtor och spröda sommarblommor kan jag förstå att de gillar men bolltujor??

En grävling tar sig en tur över gräsmattan med jämna mellanrum och petar upp lite tovor här och var och det kan man väl leva med.

Sniglar och snäckor i alla former utan mördarsniglar har invaderat trädgården till följd av den blöta sommaren. Blä..finns det något tristare än sönder gnagda vxter med slemspår?

Sorken håller sig än så länge i slänten vid tomtgränsen men dör är marken perforerad och alla växter lutar eller dör. Tips om hur man kan bli kvitt sork?

När snoken flyttade in i växthuset blev han förflyttad till ormhimlen...

Välkommen till att bo på landet, där djuren var före oss.

Varför döda snok??? Mycket dumt att ta ihjäl djur utan att veta vad för nytta de gör. Snok tar ju bland annat sork slap.gif

Snäckor och sniglar kan man leva med, om det inte gäller spansk snigel. Balans gäller, som precis överallt i världen.
Var glad över att fortfarande kunna se dessa djur utan att behöva gå till Skansen, det är en förmån. Lär dig att skydda din egendom med staket eller dylikt och njut av den förmånen du har. I samförstånd kan vi alla leva.
landfors
Nu lät det värre än jag menade. Jag gillar både djur och natur och tillbringar mycket tid i skogen och har i grunden samma inställning som Cilla. Men det där med balans är ju nästan omöjligt att uppnå i en trädgård där man redan från början har skapat en biotop som är för ensidig. När man ser alla ens mödor bli förstörda så känns et lite tröstlöst. Jag vill inte heller förvandla trädgården till en muromgärdad plats där alla möjliga kemikalier och grejor används för att skrämma bort de objudna gästerna. I år han insatserna sträckt sig till att svära över de söta rådjuren, plocka sniglar/snäckor för hand. Anledningen till att ormen rök är att jag har 3 barn och vi råkade ut för ett ormbett i familjen med en kur med antibiotika som botemedel.
Mseli
När det gäller sork har jag införskaffat en batteridriven sak som ser ut som en lite stolpe man trycker ner i jorden. Den surrar till på ett även för människor ganska irriterande sätt var tionde sekund eller så och jag har hört att den även kan skrämma bort katterna (vilket ju är synd om man är på sorkjakt) Mina katter verkar dock inte särskilt oroade utan sitter glatt alldeles bredvid skrämman. Det verkar faktiskt som om sorkarna ha makat på sig men vi får väl se till våren hur det utvecklat sig, nu i våras åt dom uslingarna upp tre av våra svartvinbärsbuskar och dom är farligt nära ett äppelträd...brr. Men katterna gör nog mest nytta på sorkfronten hos mig.

En nyfiken fråga, lyckades ni bli bitna av en snok? Jag har träffat en djurvårdare som fått en ful infektion efter snokbett i handen så visst kan snokar också ställa till det, bara inte så vanligt att dom får in ett bra bett. Man kanske får vara lite mer försiktig i framtiden, jag har alltid betraktat snokar som ofarliga...

MVH
Malin
landfors
Vi är inte 100% säkra på att det var en snok för min man som blev biten märkte inte själva bettet förrän efter ett tag. Ha satt i en skogsbacke när ormen slog till. Det gjorde tydligen inte särksillt ont, konstigt nog, för handen såg ganksa läskig ut efteråt. Men vi gissar på snok då det helt klart var ett ormbett och det blev ganska läskiga blåsor som varade men ingen häftigare rekation för övrigt. Läkaren som tittade på bettet satte in antibiotika just för att det lätt blir svårläkta infektioner efter ormbett.

Med 3 barn som springer runt i trädgården och en snok som bosatt sig på vår lilla tomt blev konkurrensen om utrymmet för hård. Jag hade annars tänkt mig att ormen borde kunna sätta skräck i sorken så de bestämde sig för att flytta. Nu får jag väl pröva med en batteridriven sorkskrämma om inte grannens katt lyckas begränsa sorkarnas framfart. Jag föredrar dock katter...
MariaS
CITAT (landfors @ 27-08-2009, 09:56) *
Vi är inte 100% säkra på att det var en snok för min man som blev biten märkte inte själva bettet förrän efter ett tag. Ha satt i en skogsbacke när ormen slog till. Det gjorde tydligen inte särksillt ont, konstigt nog, för handen såg ganksa läskig ut efteråt. Men vi gissar på snok då det helt klart var ett ormbett och det blev ganska läskiga blåsor som varade men ingen häftigare rekation för övrigt. Läkaren som tittade på bettet satte in antibiotika just för att det lätt blir svårläkta infektioner efter ormbett.

Med 3 barn som springer runt i trädgården och en snok som bosatt sig på vår lilla tomt blev konkurrensen om utrymmet för hård. Jag hade annars tänkt mig att ormen borde kunna sätta skräck i sorken så de bestämde sig för att flytta. Nu får jag väl pröva med en batteridriven sorkskrämma om inte grannens katt lyckas begränsa sorkarnas framfart. Jag föredrar dock katter...

Kasta inte ut pengar på sorkskrämman. Den fungerar kanske i max 6veckor, sen har sorken vant sig och kommer tillbaka. I mina skrämmor byggde t.o.m. sorkj***arna bo!
landfors
Hmm, jag får hålla mig väl med grannens katt som gärna ligger och lurar på varmkomposten som står nära slänten där sorkarna härjar som värst. Kanske kan en höstbrasa för att rensa upp lite göra det lite tristare för sorken. Det samlas gärna grenar och annat som är för grovt för komposten i en brant slänt utanför tomten.

Har någon provat att plantera allium? frågan är om de överlever då det är gnaska riklig med kirskål i området.

Det låter bedrövligt med ris, kirskål och sork men jag har även en "vanlig" trädgård. Det här är området precis utanför tomtgränsen som består av en brant sluttning på kommunal mark. Jag lånar ett hörn för komposten och håller snyggt runt den men därutöver är det skog som ingen sköter och ogräs som sprider sig vilt. Längs ner finns även en bäck som ser till att myggor och grodor trivs.
Mseli
Tack för den varningen, jag har alltså investerat i ett framtida sorkhus slap.gif så typiskt... det var ju inte dyr men sådan service hade jag inte tänkt mig att bistå dom söta små gnagarna med. Då åker den in i förrådet, kanske dom hinner glömma ljudet under vintern, provar att ha den i potatislandet till våren istället så kanske pärerna får några sorkfria veckor att växa till sig på iallfall...
MariaS
CITAT (landfors @ 27-08-2009, 10:27) *
Hmm, jag får hålla mig väl med grannens katt som gärna ligger och lurar på varmkomposten som står nära slänten där sorkarna härjar som värst. Kanske kan en höstbrasa för att rensa upp lite göra det lite tristare för sorken. Det samlas gärna grenar och annat som är för grovt för komposten i en brant slänt utanför tomten.

Har någon provat att plantera allium? frågan är om de överlever då det är gnaska riklig med kirskål i området.

Det låter bedrövligt med ris, kirskål och sork men jag har även en "vanlig" trädgård. Det här är området precis utanför tomtgränsen som består av en brant sluttning på kommunal mark. Jag lånar ett hörn för komposten och håller snyggt runt den men därutöver är det skog som ingen sköter och ogräs som sprider sig vilt. Längs ner finns även en bäck som ser till att myggor och grodor trivs.

En "skogsbrand" kan nog göra susen. Att strö ut aska fungerar också på sork.

CITAT (Mseli @ 27-08-2009, 10:53) *
Tack för den varningen, jag har alltså investerat i ett framtida sorkhus slap.gif så typiskt... det var ju inte dyr men sådan service hade jag inte tänkt mig att bistå dom söta små gnagarna med. Då åker den in i förrådet, kanske dom hinner glömma ljudet under vintern, provar att ha den i potatislandet till våren istället så kanske pärerna får några sorkfria veckor att växa till sig på iallfall...

Är nog ett bra alternativ, att komma och gå med skrämman. Sorkar är tyvärr alldeles för intelligenta för att gå på saker någon längre tid. Gift fungerar t.ex. bara på en eller två individer som de skickar fram först. Sen väntar de och ser vad som händer. Dör de framskickade, låter de andra bli!
landfors
Hmm, låter som att det är läge att satsa på en brasa följt av vitlöksodling. Aska har jag dessutom gott om året runt eftersom vi värmer huset med pellets. Det verkar inte sniglarna heller gilla! Upp till kamp! Kanske kan jag upprätthålla en askbarriär som skydd mot vildarna.

Rådjuren har jag gett upp. Normala år äter de upp allt som sticker upp under våren men sedan brukar de nöja sig med skogens förråd. Jag har ett hus i närheten där ägarna kämpar med CD-skivor, fiberduk osv och det ser inte så himla kul ut.

Konstaterade just att tvestärtarna (jag tror att det är dom) ätit rejält på de dalior som rådjuren missat. Några tips vad man gör åt tvestjärtar? I år finns de i hanterbar dos men häromåret invaderade de trädgården (och huset).
Fågelvägen
Nånstans läste jag om tvestjärtar att de gärna gömmer sig i hoprullad wellpapp. Sedan kan man tömma ut dem och - ja, jag minns inte hur man skulle göra sig av med dem. Hur man gör beror kanske på hur arg man är? "Endast fantasin sätter gränser" brukar det stå i lite taffligt formulerade annonser.

Vi har mest problem med rådjuren och skulle gärna byta ut dem mot skadedjur som inte fejar sina horn överallt. mad.gif
LasseB
Snokar är bätter på att fånga sorkar än vad barn är så kanske var det en felprioritering där
Gossen Ruda
Nja, snoken tar mest grodor, salamandrar och fiskar. Paddor slinker också ner men mycket sällan gnagare och fågelungar. Skulle tro att den har svårt att fånga en sork exempelvis. Svaga tänder och inget gift gör det svårt. Huggormen biter gnagarna och kan sen lugnt följa luktspåret till det döda djuret.
MariaS
Däremot tar gärna snokarna över gamla sorkhål och sorkarna gillar liksom inte att snoken kommer och hälsar på heller...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon