Österläge
Jag har satt ett antal riddarsporrar och franska kungsljus alldeles för tätt (läste inte på ordentligt om hur stora de blir!), så alla får inte plats att växa o jag tror det är därför det bara är några som blommar. Kan jag flytta på dem nu, så de kanske hinner blomma i år, eller är det bättre att vänta tills de börjar vissna ner o flytta dem då?

Tack för hjälpen!
Aqvakul
Det går bra att flytta dem nu. Men någon blomning i år kan du nog inte räkna med.
Österläge
OK, det förstår jag (fast några blommar ju nu - det är väl ovanligt för att vara perenner eller? JAg trodde perenner alltid blommade först andra året).

Är det bättre att flytta nu än senare eller kvittar det?
Aqvakul
Såg att du bor i Gbg - Det går bra fram till en bit in i oktober - Ju senare, ju mindre behov av vattning. För sent, så hinner de inte rota sig innan vintern och riskerar att frysa upp.

(Perenner blommar sällan första året efter frösådd, men naturligtvis ofta redan första året om du köpt dem som plantor. En allmän regel är att försöka plantera vårblommande perenner på hösten och höstblommande på våren. Detta görs för att störa blomningen så lite som möjligt. Annars fungerar höstplantering bra för de flesta perenner i södra Sverige, medan vårplantering oftast är att föredra i de tuffaste zonerna i norr.)
Thé
Jag sådde riddarsporrar tidigt i våras inomhus, och de hann blomma, däremot blev de inte så höga. Så visst kan de hinna blomma, men inte utveckla sig till en fullstor planta (inte hos mig, i varje fall).
Österläge
Thé, precis så gjorde jag oxå, så det är nog därför några blommar!

Tack för tipsen om omplantering, ska försöka göra det nu i september så de hinner rota sig före vintern!
Lotta22
Här finns lite tips om att dela perenner. happy.gif
Österläge
Tack Lotta, där fanns många bra tips! Men jag blev lite förvånad över att de rekommenderar odling i sand - jag har alltid hört att perenner vill ha näringsrik jord, och sand är väl raka motsatsen? Eller tänker jag fel?
Aqvakul
Det finns de som med stor framgång odlar i enbart sand och med gräsklipp som näringstillskott. För näring måste det till....
Österläge
Ah, ok, då är jag med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon