I våras sådde jag kungsljus och hade extrabelysning och det hela - satte sedan ut dem för att växa till sig i ett hörn av en rabatt, eftersom de ändå inte blommar första året.
Bladrosetterna blev stora, jösses, gigantiska. Och tätt tätt står de nu, det var ju meningen bara som skolningsplats, att senare plantera ut inför nästa sommars blom.
Men hur långt avstånd måste man hålla egentligen, jag vill ju att det ska se så "naturligt" ut som möjigt, och så tätt som möjligt där jag planterar dem.
Och när ska jag plantera dem på rätt ställe, nu eller till våren?
Någon som har en susning om detta tro,
tacksam för råd
officinalis
27-08-2009, 11:08
Jag skulle flytta på dem när de går i vila i oktober-november alternativt på vårvintern någon gång. Det finns en mängd olika kungsljus som blir olika stora och sen spealr ju den genetiska variationen in också. Det blir nog svårt att beräkna exakt hur nära de kan stå varandra.
Du får nog testa dig fram. Jag skulle satsa på 60-100 cm avstånd mellan dem, ifall du är rädd för att det ska tunt under kanske du kan hitta någon marktäckande växt att plantera dit?
CITAT (officinalis @ 27-08-2009, 12:08)

Jag skulle flytta på dem när de går i vila i oktober-november alternativt på vårvintern någon gång. Det finns en mängd olika kungsljus som blir olika stora och sen spealr ju den genetiska variationen in också. Det blir nog svårt att beräkna exakt hur nära de kan stå varandra.
Du får nog testa dig fram. Jag skulle satsa på 60-100 cm avstånd mellan dem, ifall du är rädd för att det ska tunt under kanske du kan hitta någon marktäckande växt att plantera dit?
Tack för svar Officinalis. Det jag ändå undrar över - när det gäller omplantering under växternas vila - är varför man inte ska ge rötterna tid att rota sig på nya platsen innan de går i vila? Det begriper jag inte riktigt, men jag är ju enormt ovan vid "halvperenna" växter - odlar annars bara sommarblommor och grönsaker.
Eva 33c
27-08-2009, 22:45
Jag skulle flytta dem på en gång eller vänta till efter vintern. Växten bör helst etablera sig och "växa fast" i marken innan kylan slår och det tar nog ett par tre veckormed någorlunda varmt väder skulle jag gissa. Annars så kan tjälen" trycka upp" växten så den hamnar ovan jord på våren, med risk för att den fryser ihjäl om man inte är där och petar ner den igen. Om man nu bor så att man har någon tjäle att tala om... Så om man bedömer att växten inte hinner rota sig så är det bättre att vänta med omplantering till våren. Under vintern händer ju ingenting när det gäller tillväxt i alla fall. Jag flyttar en hel del växter nu på hösten, augusti ut brukar gå bra här.
Hur glest du ska sätt dem beror lite på vilken sort du har. En del kungsljus är två-åriga och en del perenna. Är de två-åriga kommer de att blomma nästa år och sedan dör de och lever vidare genom självsådd. Jag sätter ofta perenner med ett avstånd på 30-40cm, då växer de ihop och upplevs som en större planta. Växter anpassar sig, så lite beror på hur man vill att det ska se ut. Står de glest kommer de att bli vidare, står de tätt kommer de att sträva mer uppåt mot ljuset och bli smalare. Tänk på vilken skillnad det är på en tall i en tallskog och en som stått som solitär... Är det en tvåårig sort behöver du ju inte tänka på framtiden för dessa plantor heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.