Full version: Vildgurka hjälp
Bifrost
Hej
Min kompis från Libanon kom med fröer
som han villle att vi skulel prova i mitt växthus.

Gurka från Libanon Vildgurka

Vi planterade och nu är den 2,5 m hög och blommar i hundratal
men vi får ingen frukt. Det blir blomning sedan ramlar blomman av.

Borde den inte vara självfertil???
Kompisen odlade dessa utan att polinera i Libanon.

Tänkte att det kanske var hon eller hanplantor men kompisen
sade att ha odlat endast en och det gav frukt

Tänkte även att det varit kalla nätter men han sade att den var tålig men
älskade värme givetsvis

Någon som vet? Jag har sökt på internet men hitta inget vettigt.

Eva 33c
Jag kan bara spekulera lite. Gurkor har inte han och hon plantor, däremot han och hon blommor. På samma planta utvecklas alltså både han och honblommor. För det mesta syns det tydligt vad som är honblommor, eftersom de har en liten "minifrukt" bakom blomman. Ofta får man också bara hanblommor till att börja med, och då trillar de förstås av allihop. När sedan honblommorna kommer så ska de som regel pollineras för att frukten ska växa. Detta sker oftas med hjälp av insekter, men odlar man i växthus så kan det ju vara ont om flygfän, då får man hjälpa till lite själv med en pensel eller så.
Nu är kanske odlingssäsongen längre och bättre i Libanon än i Sverige, så kanske är denna gurksort inte optimal att odla här? Hur gamla är dina plantor, alltså när sådde du dem? Om de inte utvecklat honblommor än så är det kanske tveksamt att de hinner det innan hösten är här. Om de har haft honblommor och dessa trillat av så är det gissningsvis dålig pollinering som är orsaken, så då får du hjälpa till.
Detta var några funderingar till att börja med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon