Jag har två citronträd som är 4år gamla, samt ett mandarinträd som är 30år. Alla tre har drabbats av någon slags sjukdom eller angrepp. De nya bladen som kommit de senaste två åren är skruvade och väldigt ljusa i färgen.
Ett av citronträden är ganska risigt men de andra tycks inte speciellt påverkade utan växer på som vanligt.
Någon som har en aning om vad det kan bero på?
Bifrost
26-08-2009, 21:08
Hej
Näringsbrist kanske vi hade samma problem runt midsommar
citrusnäring och dom är gröna och raka igen.....
Alexander-VG-zon3
26-08-2009, 21:13
har du bild på bladen ?
vridna eller missformade blad låter som någon ohyra ev bladlöss.
hur är färgen ? bara ljusa ? eller marmorerade i olika färger ? om så är hur är dom marmorerade ?
Planterade om alla i större krukor i våras (ny jord såklart) så dom har vuxit bra så det borde inte vara näringsbrist. Men jag kan prova såklart.
Färgen är jämn över bladen. Har kollat efter ohyra men ser inget.
Lägger in en bild på dom imorgon.
Alexander-VG-zon3
26-08-2009, 21:58
en bild på bladen gör det mycket enklare att säga mer exakt vad som hänt/händer.
vad får jord fick dina citrusar ?
även om du planterar om dom så vill dom ha ny näring efter ca 4v. och då fullgödsel som inte innehåller kalk då citrusar vill ha lågt ph.
Här kommer en bild.
Jag använde vanlig citrusjord. Kanske det är så enkelt att det är näringsbrist.
Observera att skotten är sedan i maj, så de är inte så ljusa för att de är nya.
På de äldre bladen kan man se att de liksom är lite vridna.
Jag vet inte om jag kan hjälpa dej men det påminner mej om närjag hade samma problem med en
benjaminfikus. Du kan ha fått ohyra som suger innifrån växten.
för mej hjälpte det med provadonpinnar( tror de hette så).
Lycka till.
Alexander-VG-zon3
27-08-2009, 23:04
tycker dom ser normala ut, ny tillväxt är blek. men ge den fullgödsel utan kalk nästa år så blir det mörkar eblad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.