Hej
Vad säger ni om priset på dessa lökar.
100 st Narcisser för 6,99 Euro blir väl ca 70 SEK.
40 st Angelique tulpaner (ser ut som rosor) för 6,99 Euro alltså samma och
100 st Krokus (blandat lila, vita, gula och ljuslila) för 8,99 Euro, dvs ca 90 SEK.
Handla detta på postorder från Finland eller ta en tur i september över till Norrälje / Arninge, vi ska ändå dit ?
Dyrt eller billigt ?
Hälsn Tepa
octachoron
26-08-2009, 22:51
Vem säljer detta i Sverige?
Hej
...alltså, jag bor på Åland, och brukar nu och då beställa grejer från ett postorderföretag i Finland. Säljer alltmöjligt från kläder till tv:apparater. Dom har blomlökar också för ovanstående pris. Tycker ni att lökarna i Sverige är billigare ? Det är det jag undrar, då handlar jag lökarna där istället, i september. Vill ju inte göra bort mig och köpa dyra lökar OM man får dom för halva priset i t.ex Arninge. Jag har ingen aaaning vad dom kostar där eller i övriga Sverige. Det är det jag undrar.
Hälsn Tepa
Ezereht
30-08-2009, 00:23
Odla har ju ett erbjudande där dom säljer lökar. Kolla, så kan du jämföra priser. Jag beställde från odla förra året, Angelique tulpaner bla. Tycker det var bra priser. Kolla bara rubriken "HANDLA".
Meriona
30-08-2009, 08:51
Jag tycker inte det lät så dyrt faktiskt?
Fast jag köpte ju en lök på marknaden igår som kostade 35 kronor för en enda lök. Present till mamma.
Kan du kolla på www.blomsterlandet.se eller www.plantagen.se kanske, och jämföra? Du slipper ju fraktkostnaden om du handlar på plats. Men får man ta in lökar verkligen, förr när vi åkte från finland så genomsökte de bagaget på jakt efter potatis och lök, ingen jord skulle få komma in i Sverige. Fast så kanske det inte är nuförtiden?
Hej
Nu har jag beställt mina lökar. Det blev över trehundrafemti stycken lökar att plantera. Lökarna på sista bilden köpte jag i matbutiken. Ikväll har jag planterat 250, bara hundra kvar alltså.
Meriona, det där med jorden har du nog rätt i. Fast det var nog ingen jord på dom, men jag tog det säkra för det osäkra och beställde på postorder. Vill inte stå där i tullen sen... jag gör mig säkert inte så bra i handbojor...
Hälsn Tepa
Åsa, mälardalen zon 2
04-09-2009, 20:25
Man får köpa i stort sett vad man vill ifall man håller sig till EU. Det är inga problem att handla lökar idag från firmor som ligger inom EU. Det är inte någon skillnad lagligt sett att handla från en postorderfirma i skåne eller i holland.
Aqvakul
04-09-2009, 21:32
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 04-09-2009, 21:25)

Man får köpa i stort sett vad man vill ifall man håller sig till EU. Det är inga problem att handla lökar idag från firmor som ligger inom EU. Det är inte någon skillnad lagligt sett att handla från en postorderfirma i skåne eller i holland.
Fast om man inte är nöjd, så kan konsumentlagstiftningen skilja. Konsumentskyddet är nästan alltid svagare i andra länder. Ddessutom är det ofta krångligare att reklamera när det gäller en utländsk firma.
Åsa, mälardalen zon 2
04-09-2009, 21:42
Man har ångerrätt i många EU länder precis som i sverige + om firman har svensk text och riktar sig till svenska marknaden vilket nordiska företags hemsidor kan ha så gäller svensk lag.
http://www.konsumentverket.se/Documents/ko...el_utskrift.pdf(man hittar dock oseriösa firmor både i sverige och i andra EU-länder)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.