Full version: Nån som vet
rosita
Finns det någon som kan tala om vad detta är för träd eller buske?

[attachment=41093:vad__r_detta.jpg]
Boxer
Det är en Äkta kastanj (Castanea sativa)
rosita
Kan man föröka den genom att sätta en kastanj i jord?
Huggorm
CITAT (rosita @ 27-08-2009, 15:07) *
Kan man föröka den genom att sätta en kastanj i jord?

Ja, om kastanjen är mogen när man gör det. Sedan läste jag att kastanjerna är väldigt frostkänsliga, så dom skall ligga väl isolerade för att ta sig. Dessutom smakar dom mums för något djur, har jag fått erfara. Vem det nu än var så kunde denne lukta sig till kastanjerna och sedan gräva upp dom
rosita
CITAT (Huggorm @ 27-08-2009, 15:19) *
Ja, om kastanjen är mogen när man gör det. Sedan läste jag att kastanjerna är väldigt frostkänsliga, så dom skall ligga väl isolerade för att ta sig. Dessutom smakar dom mums för något djur, har jag fått erfara. Vem det nu än var så kunde denne lukta sig till kastanjerna och sedan gräva upp dom

Okej, då blir det till att bygga staket och inhägna kastanjen giggle.gif
rosita
Hur vet man när kastanjen är mogen?
rosita
Lyfter upp frågan: Hur ser man när kastanjen är mogen?
Nauti
Brukar inte kastanjer falla till marken när de är mogna? :/
Huggorm
Efter vad jag förstår gulnar det taggiga höljt och öppnar sig när det är dags. Men jag skulle tro att det sker ganska sent på året här i kalla norden, och kanske inte alls under dåliga år
pebblelake
Jag gjorde det lätt för mig,jag köpte på ica när dom hade där.Sedan la jag dom tillsammans med fuktig vitmossa i en plastpåse i kylen tills dom började skicka ut rötter sedan ned i kruka.
rosita
CITAT (Huggorm @ 02-09-2009, 20:42) *
Efter vad jag förstår gulnar det taggiga höljt och öppnar sig när det är dags. Men jag skulle tro att det sker ganska sent på året här i kalla norden, och kanske inte alls under dåliga år

Okej, då ska jag hålla utkik på gulnade höljen. Tack!

CITAT (pebblelake @ 02-09-2009, 21:16) *
Jag gjorde det lätt för mig,jag köpte på ica när dom hade där.Sedan la jag dom tillsammans med fuktig vitmossa i en plastpåse i kylen tills dom började skicka ut rötter sedan ned i kruka.

Tack för tipset med mossan! Jag hoppas att kastanjerna på trädet hinner mogna innan frosten tar dem och annars kan jag ju köpa i butiken.
Huggorm
Det är bättre med kastanjer från ett träd som växer här. Kastanjerna från butiken kommer från träd som växt i varmare klimat, så dom kanske inte klarar sig här uppe i norr
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon