Full version: Hög solros
Myosotis
Mina solrosor brukar oftast bli små och ynkliga, så i år bestämde jag mig för att dopa en så den skulle bli riktigt hög. Här är resultatet:

MariaS
blink.gif och vad har du dopat den med?
Myosotis
Köpejord, näring (sånt där granulat som räcker hela säsongen) och mycket vatten.
MariaS
CITAT (Myosotis @ 27-08-2009, 11:50) *
Köpejord, näring (sånt där granulat som räcker hela säsongen) och mycket vatten.

idea.gif
Alba
Åh vilken stilig Solros.
Jag har flera år försökt sätta frö men den vill inte gro. Ibland har de växt upp någon dm och sen dött.
Jag gav upp.........i år har jag en Solros mitt i gräsmattan. Den har förmodligen grott ur fågelfrö vi haft.
LasseB
Härligt att se hoppas du kan spara "kakan" till fågelmat i vinter
Myosotis
CITAT (Alba @ 27-08-2009, 13:01) *
Ibland har de växt upp någon dm och sen dött.

Jag brukar skydda dem med lite flugnät eller nåt där nere när de är små, det verkar som om sorkarna gnagar av dem. Jag satte faktsikt två till på ett annat ställe som jag också hade förberett med jord. De grodde men försvann sedan spårlöst.

CITAT (LasseB @ 27-08-2009, 14:57) *
Härligt att se hoppas du kan spara "kakan" till fågelmat i vinter

Här brukar det vara självservering innan jag tycker de är mogna...
skogstroll
jag hade också en sjukt stor solros förra sommaren, Titan hette den, köpte från Impecta tror jag. 2 m hög och blomman var säkert 30 cm i diam crazy.gif

[attachment=41101:35168.jpg]
Myosotis
Oj! Välte den inte? Själva blomman är inte så stor på min (tror jag, jag har ju inte sett den på nära håll giggle.gif ). Jag kommer säkert snart på vad den hette. Något med Giant eller Gigant.
skogstroll
näej den var "upp-pinnad" och stod i en stor kruka smile.gif den välte nån gång men gick inte av för stammen var tjock som en anaconda giggle.gif
Myosotis
Hihi, en anaconda.

"Russian Giant" heter min nog (hade en hög sort till som jag inte minns namnet på, men den fröpåsen har jag tydligen slängt).
zissi
Häftig bravo.gif

Har du mätt höjden på den? Kanske inte så lätt......
Myosotis
giggle.gif Nej, men jag ska försöka.
russin
Denna sommar så växte det upp en solros mitt i mitt lilla jordgubbsland - en fågel måste ha tappat ett frö. Den blev i alla fall väldigt fin, men vad är det för sort ?

Det är nu över 2 meter hög och upptill så förgrenar den sig och det sitter nog 10-talet blommor nu. Underbart fin. Kan man spara frön och hoppas få lika nästa sommar ?
Myosotis
Vad fin den var! Ingen aning vad det är för sort tyvärr.
russin
CITAT (Myosotis @ 30-08-2009, 23:10) *
Vad fin den var! Ingen aning vad det är för sort tyvärr.

Tack. Jag har försökt hitta den på nätet, men inte lyckats.
Tyvärr är den höga stammen inte lika fin, då den blivit angripen av någonting hungrigt - alla bladen upp till några decimeter från där den förgrenar sig är gula och tuggade. Fast blommorna är fina och orörda tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon