Full version: Dahlia
Susalusa
Jag fick en underbart vacker dahlia (i kruka) i födelsepresent i somras och den blommar fantastiskt.

Nu undrar jag om man alltid kan övervintra dahlior? Eller det finns dahlior som bara håller en sommar? Hur gör jag för att övervintra den isf? När ska jag ta in den? Ska den, som andra lökar, ligga torrt och mörkt utan jord?
Mseli
Nu är jag ingen auktoritet på Dahlior men jag brukar lyckas övervintra mina, bor i zon 4 och jag låter dom stå ute tills frosten naggat dom in kanten en gång och bladen börjar vissna. Då tar jag upp knölarna och låter dom torka till lite för att jorden ska gå att skaka av. Lägger dom sedan i torv och förvarar i matkällaren över vintern. Om jag kommer ihåg det duschar jag på en liten mängd vatten under vintern bara så pass att torven inte blir knastertorr för att sedan förkultivera i 6 veckor (ibland kortare om jag glömmer mina knölar i källarmörkret) tills frostrisken är över (hos mig i början av Juni).

Det finns Dahlior som inte kommer igen - sommardahlior brukar det stå på etiketten, den genetiska skillnaden kan jag inte men dom knölarna övervintrar inte i min vård iallfall.
Wilmer
Även sommardahlior går utmärkt att övervintra, de bildar knölar som de andra. Kan möjligen vara knepigare om knölarna är mindre så de lätttare torkar ut. Det viktiga är att de inte lagras för blött så de ruttnar eller så kallt att de fryser, min erfarenhet. Jag har mina i krukor, är jorden torr och fin så får de övervintra i krukorna som de är, annars tar jag ur dem och förvarar i cementbackar (har rätt många och rätt stora..).
Eva 33c
CITAT (Mseli @ 27-08-2009, 12:47) *
Det finns Dahlior som inte kommer igen - sommardahlior brukar det stå på etiketten, den genetiska skillnaden kan jag inte men dom knölarna övervintrar inte i min vård iallfall.

Det är ingen genetisk skillnad alls, det handlar om samma art. Skillnaden är åldern på plantan. En sommar dahlia är ju en dahlia som odlats från frö samma säsong. De dahliaknölar man köper har fler år på nacken, de är ju dessutom "kloner" (delning) från en redan existerande planta.
Mseli
Aha! Tack för informativa inlägg. Jag köpte knölar som det stod "sommardahlia" på av ett lök/frö/knölsäljande barn och dom var mycket mindre än de andra dahliaknölarna jag har så det var säkert därför dom inte övervintrade, torkade bort... man lär sig.
ingrid fuxwall
Har upptäckt detta med Dahlia och sår numera varje vårvinter och det bildas ju knölar!

En här från odla tipsade mig om att förvara dem i pannrummet och det gör jag. Slår av jorden och lägger rötterna i papperskassar som jag först ställer på pannan och sedan förflyttar jag kassen några meter bort och där får de vara tills jag tar fram dem på våren och hittills har detta fungerat toppen - numera har jag mängder av knölar så det blir fler och fler kassar som får trängas i pannrummet under vintern
Susalusa
Tusen tack för alla era svar. Då ska jag definitivt försöka övervintra den. bravo.gif

Men fram till första frosten kan den alltså stå kvar ute, om jag förstått saken rätt?
ingrids
Jepp, man låter dem stå ute tills de blir svarta av frosten, vilket jag alltid tolkat som att de behöver det som en signal för att gå i vila. Själv brukar jag skjuta upp frostdöden med fiberduk eller fleecefilt, fast det verkar inte behövas i år (ingen frost i sikte än).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon