Hej!
Brukar inte spela golf, men var på en golfbana härförleden. Tycker de lyckas väldigt bra med sina dammar. Dvs att gräset övergår i damm utan att dölja plasten med sten. Nyfiken på hur de gör. Kanske de struntar i att gräset suger?
Personligen tycker jag en stenring på en gräsmatta med vatten i mitten inte är så snyggt och funderar på alternativen då man anlägger på en plan yta.
"Min" damm ligger i en sluttning på naturtomt så jag har inte sådana problem med den. Men ifall jag får lust att bygga fler...
Är ju så kul!
Golfbanornas dammar har ingen dammduk, utan görs med naturmaterial och eventuellt tätas med lera. Oftast har de också ngt underjordiskt tillflöde i form av dagvattenledningar eller liknande som mynnar i dammarna eller dräneringsdiken.
Jo det skulle se ut... VAr får man tag i dammduk som är uppåt 100 meter bred t.ex. För att inte tala om kostnaderna!
Många gånger används dessa dammar som bevattningsmagasin också. Då behövs ett naturligt tillflöde som man inte kan skapa i helt täta dammar.
Bl.a. har jag varit med och utverkat en sån dammanläggning på Läckö Golf. Där har man en avancerad utrusning som mäter näringsämnena i befintliga dammen och därefter en apparat som tillför extra av sånt som fattas, för att få den optimala näringstillförseln på området. Denna dammanläggning består av fem olika dammar som fyller på varandra, föra att kunna täcka hela området, där den nedersta dammen har en pumpanläggning extra för att fylla den översta dammen igen, vid stora regnmängder. Detta bara för att inget läckage ska kunna ske till Vänern som ligger bara några hundra meter bort. Dessutom används dammanläggningen som recepient till avloppsanläggningen till klubbhuset. Hade man nu haft ett tätskikt av gummiduk här, så hade eventuellt slam aldrig kunnat tas upp av naturen. Som det är nu, håller alltså vattnet i dammen dricksvattenkvalitet istället, tack vara den växtlighet som kan växa där i den utsträckning som behövs.
Jättebra!
Då är det samma idé som andra dagvatten-sumpmarker som man börjat skapa. Alltså naturlig rening. Finns en här i Huddinge. Ser så trevligt ut.
CITAT (kina3 @ 28-08-2009, 22:49)

Jättebra!
Då är det samma idé som andra dagvatten-sumpmarker som man börjat skapa. Alltså naturlig rening. Finns en här i Huddinge. Ser så trevligt ut.
De flesta golfbanor som anordnas idag, bygger på detta sättet. Syftena blir ju ganska många, om man dels får en naturdamm, sen får ett reningsverk och dessutom kan använda vattnet för bevattning. Både miljön och golfklubben tjänar massor på detta.
Ibland misslyckas man dock. T ex när man skulle göra en damm av ett gammalt stenbrott utanför Lund. Man tätade med lera och allt såg bra ut när man började fylla på med vatten, men sedan läckte allt vattnet ut genom en spricka i berget!
Ja, när man arbetar med sådant grundmaterial, bör man först täta berget med lämpligt material. Lera eller Rockagill är inte lämpliga material. Sen kan man fundera på varför i herrans namn man ska lägga en damm i ett gammalt stenbrott för... Där kan du knappast få en bra biotop för ovan nämnda egenskaper på en damm.
Husihelvete
11-09-2009, 11:05
Hur tjockt lager lera tätar man dammar med? Finns det information om hur man gör på internet eller någon litteratur att läsa i frågan?
CITAT (Husihelvete @ 11-09-2009, 12:05)

Hur tjockt lager lera tätar man dammar med? Finns det information om hur man gör på internet eller någon litteratur att läsa i frågan?
Lerlagret bör vara minst 50cm tjockt och då av den styvare typen som sjöbottenlera. Blålera löses upp av vattnet och blir fria partiklar efter en tid och fungerar inte lika bra.
Kunskapen har jag fått via min auktorisation 2006 om biologisk avloppsrening, där bland annat recepienter/dammar ingår som ett av ämnena. Jordmåner och olika jordtyper är basen i all denna hantering. Vet man inte vilken jord man arbetar med eller hur den fungerar, är syftet med reningen helt borta och man vet inte heller hur man ska förbättra jorden för en maximal effekt.
Hej
Så här gjorde jag min minidamm i våras. Vet inte om jag skall behålla takteglet men grodorna uppskattar utrymmet under takteglet, så vi får se.
[attachment=41869:090909_11_Resized.jpg]
Taktegel som skyler plasten tycker jag var riktigt fiffigt! Ser jättetrevligt ut!
CITAT (gnon49 @ 11-09-2009, 13:21)

Hej
Så här gjorde jag min minidamm i våras. Vet inte om jag skall behålla takteglet men grodorna uppskattar utrymmet under takteglet, så vi får se.
[attachment=41869:090909_11_Resized.jpg]
Har du möjlighet att lägga lite grästorvor ellerr annat isolerande material över takteglet till vintern, kommer grodorna att tacka dig för sin finfina övervintringsplats!
CITAT (MariaS @ 11-09-2009, 20:04)

Har du möjlighet att lägga lite grästorvor ellerr annat isolerande material över takteglet till vintern, kommer grodorna att tacka dig för sin finfina övervintringsplats!
Tack för tipset. Har uppsäck små grodungar som säkert också behöver skydd.
torvblock som staplas med en liten ingång, fungerar också bra. Grodor gillar lägen som är fuktiga, varma och skyddade från vind och gassande sol.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.