Har en rosbuske som inte blommar, och fick tips om att flytta den till ett soligare läge. Är nu sugen på att flytta den till baksidan som är i söderläge. Den står intill husväggen nu, men i så fall skulle den stå fritt, utan något stöd. Antar att det är olika för olika sorters rosor om de behöver stöd eller inte?? Hur vet jag vad som gäller för min? (Dum fråga, jag vet, men så blir det när man är nybörjare...)
esters-tradgard
27-08-2009, 19:44
Vet du vad det är för ros du har? Är den uppbunden nu mot klätterstöd? Det finns ju klätterrosor som går att använda som buskrosor men de är inte så jättemånga. Kanske lättare att hjälpa dig om du antingen lägger in ett foto på rosen eller beskriver hur den ser ut, hur stor den är, när den blommar osv.
Nej, det är det som är problemet, jag har ingen aning om vad det är för någon sort. Den är inte uppbunden, men den växer mot en vägg. Den har inte blommat alls de tre åren jag har bott i huset, så jag kan inte säga något om blomningen heller. Lägger upp en bild iaf, som förhoppningsvis kan säga mer än vad jag kan själv.

[attachment=41238:ros.jpg]
Ezereht
29-08-2009, 19:13
Du kan slå ner tre pinnar i en triangel och binda upp rosen mot dem om den verkar behöva det. Men flytta den till söderläge där den får luft och sol, och mera vatten. Så där nära husväggen lär den ha snålt om vatten.
Kan tyvärr inte utifrån den bilden avgöra vad det är - ser ut att nästan kunna vara vad som helst (buskros/klätterros). Men, om den inte har blommat på 3 år pga norrläge, (vilket verkar mkt sannolikt), så måste den ju flyttas i vilket fall. Antingen sätter du den i en stor nergrävd hink någonstans i solen och låter den blomma nästa år för att förhoppningsvis kunna bestämma vilken ros det är, el så sätter du den i solen utan hink och hoppas att det är en buskros. (Hinken är för att lättare kunna flytta den till lämpligt ställe beroende på om det är en buskros el klätterros). Alt. om det är en klättrare så går det ju också att göra som Therese skrev - bygg ett rostorn av något slag efteråt, el slå upp ett litet staket, el pergola, el whatever.
/S
Jo det är klart du ska flytta den till solen, norrlägen är inget för rosor. Hösten är bästa tiden då det regnar och är fuktigare ute. Den är väl inte större än du kan få med dig hela. Lycka till !
Vill du ha något vackert i hörnan kan du sätta en klematis.
Ja, flyttas ska den i vilket fall som helst. Frågan är bara var. Men tack för alla tips! Nu har jag lite att välja på iaf.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.